Mange masterstudenter er utestengt fra laboratoriene

Masterstudentene Serine Ripman Haldorsen og Thea Jahren Herud har brukt to måneder på å bygge en modell i laboratoriet. Akkurat da de skulle begynne å teste den for å få resultater, ble laboratoriet stengt.

Thea Jahren Herud (fra venstre) og Serine Ripman Haldorsen hadde tenkt å gjøre eksperimenter i laboratoriet. Koronatiltakene gjorde at også alle lab-ene ble stengt.

- Hele masteroppgaven vår baserer seg på resultatene vi får etter testing i lab. Nå får vi ikke gjort noe av det vi tenkte, sier Herud.

Haldorsen og Herud er masterstudenter ved Bygg- og miljøteknikk på Gløshaugen. De samarbeider om masteroppgaven, som handler om å teste en bromodell i vindtunnel og undersøke trykkfordeling og dynamiske krefter på tverrsnittet.

- Det er kjipt å ikke få bruke det vi har brukt to måneder på å bygge. Det endrer mye av masteroppgaven vår, sier Haldorsen.

Les alle UAs artikler om koronaviruset her.

Må gjøre om oppgaven

Modellen hadde de bygd i laboratoriet til materialteknisk laboratorium. Samme dag som universitetet ble stengt, rakk de å være med på en HMS-runde i strømningsteknisk laboratorium, der de skulle teste ut hypotesen sin og få resultater.

De forteller at det ble antydning til panikk da beskjeden kom om at NTNU skal tømmes for studenter. Herud og Haldorsen satt på lesesalen og fikset deler til modellen da noen banket på døra. To kvinner ga beskjed om at nå måtte de dra hjem. De møtte veileder og fikk i hui og hast gjort noe på modellen før de dro fra universitetsområdet.

- Vi skjønte ikke helt alvoret og hvor lang tid det ville ta, men neste dag skjønte vi at nå kommer vi oss ikke inn på laboratoriet på lenge, forteller Haldorsen.

Mandag hadde de møte med veilederen for å finne ut hva de skal gjøre med masteroppgaven framover. Nå blir masteroppgaven mye mer teoretisk enn de hadde tenkt. De må se på litteraturstudier og basere seg på arbeid som er gjort før.

- Vi valgte denne oppgaven nettopp fordi den var praktisk. Dette er ei omstilling for oss. Det er tungt å starte opp igjen og begynne å lese på nytt, sier Herud.

Snillere sensurering

De forteller at de er ikke alene om å ha havnet i denne situasjonen. Veldig mange av masterstudentene på Gløshaugen er på lab og får nå ikke gjort noen ting av de de hadde planlagt.

De har et lite håp om at det ordner seg etter hvert, slik at de får komme tilbake og gjøre noen tester. Men foreløpig har ingen antydet at det er en mulighet.

- Kanskje kan det bli ei ordning der de er bare tre på laboratoriet samtidig? Men da blir det fort mye kø, sier Haldorsen.

De regner også med at de kan få forlenget innleveringsfristen på masteroppgaven. Men de har egentlig ikke lyst til det heller. De har innstilt seg på å bli ferdig til våren og har ventet på dette i fem år, forteller de.

- Hvis det ikke skjer noe, bør man forholde seg til at dette var en master i 2020 og ta hensyn til det ved sensuring, Dette vil ha mye å si for prestasjonene våre. Vi må vinkle på en helt annet måte, sier Herud.

- Dette er veldig kjedelig og demotiverende. Men vi tror det fikser seg. Masteren skal bli levert, sier Haldorsen.

LES OGSÅ: De jobber for fullt, på campus

LES OGSÅ: Sykepleierstudenter bør få autorisasjon

Tror det blir en løsning

Veileder Ole Øiseth ved Institutt for konstruksjonsteknikk har full forståelse for den situasjonen de to masterstudentene har havnet i. I tillegg til Haldorsen og Herud har han to studenter til som har lab-aktivitet i masteroppgaven sin. De har brukt mye tid på å planlegge eksperimenter som det nå i verste fall ikke blir noe av.

For å sikre seg, har faglæreren en plan B ved at studentene skriver en teoretisk oppgave. Men:

- Vi lever i håpet om at det skal ordne seg. Instituttet og mange faglærere er opptatt av denne problemstillinga. Samtidig er det også viktig for oss å bidra i dugnaden som hele Norge nå deltar i, sier han.

Han tviler på at det lar seg gjøre å slippe studentene inn på laboratoriene igjen, men skisserer en annen løsning:

- Terskelen er nok høyere for NTNU for å slippe til studentene på campus igjen, enn for å la vitenskapelig ansatte og laboratoriepersonell utføre forsøkene for masterstudentene. Det er det vi nå håper på, sier han.

Han er derfor spent på hva NTNU sier om tiltakene framover, kanskje allerede tirsdag. Det er da det er ventet at myndighetene skal si noe om hvordan tiltakene blir framover.

- Det diskuteres mye i systemet nå hva som skal gjøres med labaktiviteter, sier Øiseth til Universitetsavisa.

FÅ OGSÅ MED DEG: Lesernes bilder av hvordan de har det på sitt hjemmekontor

Les alle UAs saker om koronaviruset her

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram

Thea Jahren Herud og Serine Ripman Haldorsen