Kunstig intelligens

Ville berolige studenter i ny kampanje: - De øynene gjør meg bekymret

Bilder generert av kunstig intelligens skulle gi et mildere uttrykk i Sits bekymrings-kampanje for nye studenter. 

Disse bildene hang i Sits kantine i Elektrobygget, og er en del av Sits nye kampanje for å adressere bekymringer nye studenter går rundt og kjenner på.
Publisert

Har du sett bilder av bekymrede studenter spredt rundt på campus og i sosiale medier?

Studentsamskipnaden i Trondheim, Gjøvik og Ålesund (Sit) fikk ideen til høstens kampanje etter å ha gjennomført fokusgrupper med studenter i studiebyene deres. Målet er å adressere bekymringer og det man typisk er spent på som fersk student.

- Idéen om å bruke KI-bilder kom tilfeldig til i idéutviklingsfasen, forteller Bjørn Tore Hals, kommunikasjonsansvarlig i Sit. 

Fokusgruppen hadde blant annet pekt på velferdstjenester de ønsket de hadde oppdaget tidligere som ferske studenter. 

- Vi ønsket å formidle at for de aller fleste går dette veldig bra, men om du trenger noen å snakke med så har vi tilbud om det. I denne sammenhengen passet det med litt karikerte og overdrevne bilder, nettopp for å skape et mildere uttrykk i kampanjen, sier Hals. 

LES OGSÅ: Helene var den eneste som møtte til studiestart 

Bildene ble generert i Midjourney, som er et KI-verktøy for å generere bilder fra tekst. 

- Det er noe rart med øynene

Maren Ødegård Thjømøe og Martin Nybø Vaage står ved et av Sits kampanjebannere utenfor Café Sito på realfagsbygget. Det første de legger merke til når de ser banneret er øynene. 

Martin Nybø Vaage og Maren Ødegård Thjømøe synes KI-bildene i Sits studentkampanje ser tegneserieaktige ut.

- Det er noe rart med øynene, de ser ut som Ivo Caprino-figurer, sier Thjømøe. 

- De ser veldig tegneserieaktige ut, supplerer Vaage. 

De går begge videreutdanning for lærere, og er på Gløshaugen nå i to uker for å få undervisningskompetanse i fysikk. De blir ikke overrasket når de får høre at bildene er generert av KI. 

- Det regnet jeg med. Men da var det egentlig mer diversitet enn det pleier å være, for KI har en tendens til å være både kjønns- og rasediskriminerende, sier Thjømøe, før hun ser nærmere på bildene på banneret. 

- Alle ser veldig europeiske ut, sier hun. 

Ikke behagelig å se på

Hun forteller at hun selv har valgt å bruke KI i hennes undervisning på videregående skole. 

- Da søkte jeg for eksempel på autist, og fikk bare bilder av hvite, unge menn som var litt ville i blikket. 

- Hva synes dere om at samskipnaden bruker KI for å illustrere studenter?

- Her har man jo mulighet til å ta bilder av ekte studenter, det ville sikkert vært noen som hadde lyst til å stille opp, sier Thjømøe. 

De er heller ikke enige i at de karikerte KI-bildene bidrar til et mildere uttrykk. 

- Mildere? De ser jo gærne ut alle sammen. Det der er ikke et mildt blikk, sier Thjømøe, og legger til: 

- Jeg blir mest bekymret av øynene deres. De er ikke behagelige å se på, om jeg skal være helt ærlig.

Maren Ødegård Thjømøe og Martin Nybø Vaage

Ville skille seg ut

Bjørn Tore Hals i Sit forteller at det typiske for Sit er å bruke tradisjonelle bilder av studenter. 

- Når vi skulle informere i den perioden av året hvor studenter utsettes for en overflod av inntrykk og informasjon ønsket vi et annerledes uttrykk som kunne skille seg ut i mengden. Derfor prøvde vi denne løsningen i år. 

Han mener det ikke blir riktig å vurdere bildene isolert sett. 

- De er del av en større kontekst, hvor vi presenterer dem sammen med et svært positivt budskap, sier Hals. 

Han forteller at de hele tiden vurderer om de er gode nok på å ha diversitet i arbeidet sitt. 

- Det er godt mulig vi ikke har vært gode denne gangen, men det er absolutt noe vi skal ta med oss i vurderingen av denne spesifikke kampanjen. For oss handler det også om totaliteten i alt vårt arbeid.