Skal fusjonen lykkes må vi stole på hverandre

Er det en motsetning mellom tilhørighet til disiplinfaget og et utdanningsvitenskapelig fakultet?

Den siste uken har det oppstått en debatt rundt fordeler og ulemper ved et utdanningsvitenskapelig fakultet ved NTNU etter fusjonen. At en slik debatt er i gang er på tide. Det er viktig at fagmiljøene og studentene diskuterer organisering, og at synspunktene kommer frem.

Om et utdanningsvitenskapelig fakultet er det eneste rette kan diskuteres. Et viktig spørsmål som bør diskuteres er om det er en motsetning mellom tilhørighet til disiplinfaget og et utdanningsvitenskapelig fakultet. Svaret vårt på det er enkelt nei. Hensikten med et utdanningsvitenskapelig fakultet må være å samle fagmiljøene innenfor pedagogikk slik at man kan tilby en enda bedre lærerutdanning til både studenter på lektorprogrammet, grunnskolelærerutdanningene og andre lærerutdanninger.

Det er ingen motsetning i å gjøre dette samtidig som man tar vare på de ulike lærerutdanningenes suksessfaktorer. For lektorprogrammet er det den disiplinfaglige tilhørigheten, for grunnskolelærerutdanningen at man har integrert didaktikk i alle fag.

Tillitsvalgte for studentene ved grunnskolelærerutdanningen ved HiST og lektorprogrammet ved NTNU satte seg sammen og ble enige om noen felles prinsipper for lærerutdanningen ved nye NTNU i forkant av arbeidet med fusjonsplattformen. Vi diskuterte ikke organisering, men slo fast at lektorprogrammet fortsatt burde ha sterk disiplinfaglig tilhørighet, og at grunnskolelærerutdanningen må ha integrert didaktikk i alle fag som i dag. Vi anerkjenner at begge utdanninger har sin egenart og sine fortrinn.

Undertegnede ønsker et utdanningsvitenskapelig fakultet for å styrke utdanningene gjensidig. Et større fagmiljø med flere didaktikere og disiplinfaglige miljøer som bedriver grunnforskning vil styrke både lærerutdanning og utdanningsvitenskap. Skal fusjonen lykkes må vi stole på hverandre, og anerkjenne hverandres styrker. Klarer vi det kan vi få en vellykket fusjon som vil styrke både utdanning og forskning.

Et viktig spørsmål som bør diskuteres er om det er en motsetning mellom tilhørighet til disiplinfaget og et utdanningsvitenskapelig fakultet. Svaret vårt på det er enkelt nei.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Legger «tyskervits»-varsel mot Vagstad dødt

Forskerforbundet har behandlet varselet mot tillitsvalgt Steinar Vagstad ved Universitetet i Bergen og konkludert med at Vagstad ikke har gjort noe galt.

Eikrem vs. Filter Nyheter:

PFU behandler saken onsdag

Øyvind Eikrem beskylder Filter Nyheter for ukritisk kildebruk og å komme med påstander som ikke kan etterprøves. Avisa svarer at Eikrem bagatelliserer det innvandrerfiendtlige innholdet på Facebook-sida avisa kopler ham til.

UA-serie: NTNU etter korona

Er fysisk læringsmiljø vårt svar på enekontor?

Situasjonen for mange studenter er på flere måter skremmende.

Fem nye smittetilfeller ved NTNU

En bekreftet smittet ved NTNU på Dragvoll, og fire ved NTNU i Gjøvik.