Skal fusjonen lykkes må vi stole på hverandre

Er det en motsetning mellom tilhørighet til disiplinfaget og et utdanningsvitenskapelig fakultet?

Den siste uken har det oppstått en debatt rundt fordeler og ulemper ved et utdanningsvitenskapelig fakultet ved NTNU etter fusjonen. At en slik debatt er i gang er på tide. Det er viktig at fagmiljøene og studentene diskuterer organisering, og at synspunktene kommer frem.

Om et utdanningsvitenskapelig fakultet er det eneste rette kan diskuteres. Et viktig spørsmål som bør diskuteres er om det er en motsetning mellom tilhørighet til disiplinfaget og et utdanningsvitenskapelig fakultet. Svaret vårt på det er enkelt nei. Hensikten med et utdanningsvitenskapelig fakultet må være å samle fagmiljøene innenfor pedagogikk slik at man kan tilby en enda bedre lærerutdanning til både studenter på lektorprogrammet, grunnskolelærerutdanningene og andre lærerutdanninger.

Det er ingen motsetning i å gjøre dette samtidig som man tar vare på de ulike lærerutdanningenes suksessfaktorer. For lektorprogrammet er det den disiplinfaglige tilhørigheten, for grunnskolelærerutdanningen at man har integrert didaktikk i alle fag.

Tillitsvalgte for studentene ved grunnskolelærerutdanningen ved HiST og lektorprogrammet ved NTNU satte seg sammen og ble enige om noen felles prinsipper for lærerutdanningen ved nye NTNU i forkant av arbeidet med fusjonsplattformen. Vi diskuterte ikke organisering, men slo fast at lektorprogrammet fortsatt burde ha sterk disiplinfaglig tilhørighet, og at grunnskolelærerutdanningen må ha integrert didaktikk i alle fag som i dag. Vi anerkjenner at begge utdanninger har sin egenart og sine fortrinn.

Undertegnede ønsker et utdanningsvitenskapelig fakultet for å styrke utdanningene gjensidig. Et større fagmiljø med flere didaktikere og disiplinfaglige miljøer som bedriver grunnforskning vil styrke både lærerutdanning og utdanningsvitenskap. Skal fusjonen lykkes må vi stole på hverandre, og anerkjenne hverandres styrker. Klarer vi det kan vi få en vellykket fusjon som vil styrke både utdanning og forskning.