Skal fusjonen lykkes må vi stole på hverandre

Er det en motsetning mellom tilhørighet til disiplinfaget og et utdanningsvitenskapelig fakultet?

Den siste uken har det oppstått en debatt rundt fordeler og ulemper ved et utdanningsvitenskapelig fakultet ved NTNU etter fusjonen. At en slik debatt er i gang er på tide. Det er viktig at fagmiljøene og studentene diskuterer organisering, og at synspunktene kommer frem.

Om et utdanningsvitenskapelig fakultet er det eneste rette kan diskuteres. Et viktig spørsmål som bør diskuteres er om det er en motsetning mellom tilhørighet til disiplinfaget og et utdanningsvitenskapelig fakultet. Svaret vårt på det er enkelt nei. Hensikten med et utdanningsvitenskapelig fakultet må være å samle fagmiljøene innenfor pedagogikk slik at man kan tilby en enda bedre lærerutdanning til både studenter på lektorprogrammet, grunnskolelærerutdanningene og andre lærerutdanninger.

Det er ingen motsetning i å gjøre dette samtidig som man tar vare på de ulike lærerutdanningenes suksessfaktorer. For lektorprogrammet er det den disiplinfaglige tilhørigheten, for grunnskolelærerutdanningen at man har integrert didaktikk i alle fag.

Tillitsvalgte for studentene ved grunnskolelærerutdanningen ved HiST og lektorprogrammet ved NTNU satte seg sammen og ble enige om noen felles prinsipper for lærerutdanningen ved nye NTNU i forkant av arbeidet med fusjonsplattformen. Vi diskuterte ikke organisering, men slo fast at lektorprogrammet fortsatt burde ha sterk disiplinfaglig tilhørighet, og at grunnskolelærerutdanningen må ha integrert didaktikk i alle fag som i dag. Vi anerkjenner at begge utdanninger har sin egenart og sine fortrinn.

Undertegnede ønsker et utdanningsvitenskapelig fakultet for å styrke utdanningene gjensidig. Et større fagmiljø med flere didaktikere og disiplinfaglige miljøer som bedriver grunnforskning vil styrke både lærerutdanning og utdanningsvitenskap. Skal fusjonen lykkes må vi stole på hverandre, og anerkjenne hverandres styrker. Klarer vi det kan vi få en vellykket fusjon som vil styrke både utdanning og forskning.

Et viktig spørsmål som bør diskuteres er om det er en motsetning mellom tilhørighet til disiplinfaget og et utdanningsvitenskapelig fakultet. Svaret vårt på det er enkelt nei.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Vil bli ny direktør i Forskningsrådet

UiB-rektor Dag Rune Olsen er en av 15 personer som kniver om stillingen som administrerende direktør i Forskningsrådet.

Gjesteskribenten:

Mitt liv som digital

Du verden, så attikomme en stakkars dame på 48 år (som tross alt og på no time ble en, riktignok selverklært, kløpper på Teams og Zoom) kan føle seg!

Ytring:

Førjulstanker ved NTNU

«Noen filosofer har ment at mennesket fødes som en ubeskrevet tavle... ...Men hvem hadde laget tavlen og skrivesakene, og hvem skriver?» spør Arne B. Johansen i denne ytringen.