Campus Nesna forblir stengt

Til tross for gårsdagens møte mellom verneombud og ledelsen ved Nord universitet, vil verneombudene fortsatt holde campusen stengt.

Nord universitet, avdeling Nesna

(Saken er oppdatert fredag morgen)

Det er hensynet til de ansattes psykososiale helse som gjør at verneombudene har vedtatt å stenge driften ved campusen. Sykerfraværet er høyt og mange sliter med søvnmangel og hodepine.

Verneombudene og tillitsvalgte på Nesna hadde torsdag et møte med representanter fra ledelsen ved Nord universitet og hovedverneombudet. Møtet fant sted på studiested Nesna.

- Dette er en krevende tid for mange av våre ansatte. Når verneombudene på Nesna melder at arbeidsmiljøet er helseskadelig, og mener at ansatte ikke kan møte på jobb, så er det svært viktig at vi går inn i dialog for å finne en løsning på situasjonen, sier dekan Egil Solli ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag på vegne av Nord universitet.

Universitetet vil også i fortsettelsen jobbe med tiltak for å ivareta de ansatte, står det i pressemeldinga.

- Vi har en dialog om situasjonen. Målsettingen er å finne en løsning, slik at ansatte kan komme på jobb, sier Solli.

Eksamen avvikles som normalt

Etter vedtak av verneombudene kan likevel eksamensavviklingen gjennomføres som planlagt. I den grad ansatte trenger å møte på jobb i forbindelse med avviklingen av eksamen, er disse ikke omfattet av verneombudenes vedtak om stenging, heter det i pressemeldinga fra Nord universitet.

Til NRK. onsdag hadde verneombudet følgende å si om situasjonen:

- Vi vet ikke hva vi skal gjøre. Vi har kontaktet arbeidstilsynet for å få råd. Vi har et betydelig høyere sykefravær enn ved de andre campusene, og vi har hatt ansatte som har grått i gangene i fortvilelse. De er nedslitte etter flere år med psykologisk press, sa verneombud Gary Hoffman.

Han mener nedleggelsen av campusen har foregått gradvis over mange år, med beskjeden om at universitetet ønsker å legge ned virksomheten på Nesna som foreløpig siste akt.

Konstituert rektor ved Nord universitet, Hanne Solheim Hansen, sier i en pressemelding fra universitetet at hun har forståelse for at det er tungt å være universitetsansatt i Nesna, ifølge kringkasteren.

- Vi skjønner at forslaget til ny studiestedsstruktur gjør situasjonen vanskelig for våre ansatte på Nesna. Vi jobber godt sammen med de tillitsvalgte, og er samtidig opptatt av å ha god dialog med verneombudet.

Det var i slutten av april at konstituert rektor Hansen la frem sitt forslag til ny studiestedsstruktur ved Nord universitet. Der ble aktiviteten ved Nesna og Sandessjøen foreslått avviklet, som del av en større omstrukturering.

En uke senere, 30.april, vedtok styret ved universitetet å sende forslaget ut på høring. Høringsfristen er 15.juni, og endelig avgjørelse om studiestedstruktur ved universitetet skal tas under et styremøte i slutten av juni.