Brexit:

Skaper uro blant nordiske innbyggere i Storbritannia

Nordiske borgere som bor i Storbritannia, føler seg mindre trygge og velkomne i landet nå enn før brexitprosessen startet, viser en finsk studie.

Brexit: Et knapt flertall stemte for å forlate EU i 2016. En rekke akademikere reagerer på hvordan tilhengerne av Brexit blir framstilt og vil vise at også høyt utdannede akademikere støtter utmelding av EU.

Til sammen 92.000 personer fra de nordiske landene bor i Storbritannia. Mange av dem føler seg ikke lenger like velkomne i landet, ifølge forskere ved Helsinki universitet.

– Brexit har gjort det klart for dem at de er innvandrere, noe de ikke så seg selv som tidligere, sier sosiolog Saara Koikkalainen.

Universitetet opplyser at undersøkelsen er foretatt delvis på nett og delvis gjennom intervjuer. Deltakerne er stort sett personer som tilhører en privilegert gruppe med gode jobber, og som har lett for å passe inn i det britiske samfunnet.

Stemningen har likevel endret seg etter at et flertall stemte ja til å melde Storbritannia ut av EU, ifølge noen av deltakerne.

– Jeg har ikke blitt diskriminert, men jeg føler meg mindre velkommen, forteller en svensk kvinne.

En finsk kvinne sier brexit har fått henne til å «føle seg svært uvelkommen på et personlig plan». En annen kvinne sier at hun etter folkeavstemningen begynte å få «flere ubehagelige kommentarer på gaten da det gikk opp for folk at jeg er utlending».

Selv om reaksjonene er blandet – noen flytter hjem, andre fortsetter som om ingenting har skjedd – er det ifølge studien et fellestrekk at deltakerne er blitt mer usikre på hva framtiden vil bringe.

Etter planen skal britene forlate EU 31. oktober.