Parkering på NTNU:

Familie og venner tar NTNU-ansattes p-plasser

Den nye parkeringsordningen på NTNU blir misbrukt ved at ansatte lar familie og venner låne biler eller registrere sitt bilnummer i deres navn.

Jens Petter Nygård og Sidsel Kristiansen (ikke i bildet) fra driftsavdelingen møtte hovedverneombud og representanter for fagforeningene for å diskutere status for den nye parkeringsordningen.
Publisert Sist oppdatert

Jens Petter Nygård og Sidsel Kristiansen fra driftsavdelingen møtte hovedverneombud og representanter for fagforeningene for å diskutere status for den nye parkeringsordningen tirsdag.

Slektsparkering skaper problemer

En av de andre problemene som dukket opp er noe man kan kalle slektsparkering: Nemlig at familiemedlemmer eller venner av en ansatt bruker den ansattes bil eller får sin bil registrert i databasen om den ansatte selv ikke kjører til jobb.

- Det var ikke slik vi hadde tenkt at ordningen skulle fungere, men vi kjenner til flere tilfeller av dette. Vi følger med situasjonen, og setter inn tiltak om dette utvikler seg. Vi håper og tror at det er et fåtall som på denne måten misbruker ordningen, når dette skaper problemer for kolleger og medstudenter, sier Nygård.

Da parkeringsordningen ble innført var det ingen plassproblemer på Hesthagen, men utover høsten var det ofte stappfullt fra tidlig om morgenen.

- Det kan ha sammenheng med at det ble vinter og færre sykler, men det kan også være at slekt og venner av ansatte har oppdaget at de kan benytte en ikke-parkerende ansatt sin bil. Hvis UA skriver om dette, begynner kanskje enda flere å utnytte dette, sier Nygård, og minner om at man hadde lignende problemstilling under den gamle parkeringsordningen også.

8300 biler - 2500 p-plasser

Under møtet la Nygård frem statistikk som blant annet viser at 8300 biler så langt er registrert i bildatabasen. NTNU har totalt cirka 2500 parkeringsplasser.

Selv om det er blitt langt flere parkeringsplasser for besøkende på Gløshaugen, er det fortsatt ofte fullt rundt hovedbygningen. Elbiler og ansatte som betaler fullpris får deler av skylda.

- Totalt sett er det ikke for fullt, men det er for stort trykk rundt hovedbygningen og platået. Det er snakk om såpass mange biler at det ikke er i samsvar med det vi forventer er antall besøkende, sier Nygård til UA.

Bryr seg ikke om prisen

Stikkprøver viser at ansatte velger å betale besøkendetakst til 25 kroner timen, fremfor å parkere litt lengre unna til tre kroner i timen på ansattakst.

- Noen av dem vi har snakket med sier de parkerer såpass sjelden at de ikke bryr seg om prisen, sier Nygård.

I tillegg har mange kjøpt elbil for å kunne parkere nærmest mulig arbeidsplassen. Det er med på å fylle opp plassene.

Vil ikke ta betalt for elbiler

Nygård sier det foreløpig ikke er aktuelt å kreve betaling fra elbilistene.

- Policyen vår er å følge det nasjonale regelverket for dette. Så lenge det er gratis å parkere elbil i byen, skal det også være det på NTNU, sier han.

Han påpeker samtidig at selv om det er fullt ved hovedbygningen og sentralbyggene, har han til gode å se at det er fullt på alle parkeringsplassene på Gløshaugen-platået.

- Det er flere mindre brukte parkeringsplasser det er mulig å parkere på – mot besøkendetakst.

Andelen elbiler er foreløpig ikke kjent, men driftsavdelingen vil undersøke dette. Ifølge Nygård vil de også forsøke å få en oversikt over hvor stor andelen av ansatte som betaler besøkendetakst er.

- Vi oppfatter ikke at situasjonen er akutt, og må danne oss et mer detaljert bilde før vi eventuelt setter i verk tiltak, sier han.

Fremmede fyller opp

Under møtet tirsdag ble det også tatt opp at ikke-ansatte tar opp en del av de 60 parkeringsplassene ved Kalvskinnet med elbiler. Det ble foreslått å kreve registrering av elbilene i bilnummerdatabasen for å få bukt med problemet. Dette er allerede praksis på parkeringsplassen Hesthagen.

- Vi er klar for å gjøre noe med dette, men det må også vurderes av Vitenskapsmuseet. Det er per i dag sannsynlig med et tiltak som kun tillater elbilparkering for ansatte.

I det samme møtet ble det lagt fram tall som viser at svært mange fortsatt får parkeringsbøter på Gløshaugen. Siden innføringen av den nye ordningen har det blitt skrevet ut over 4000 bøter på NTNU.