NTNU mangler Studentombud:

Har fått 70 klagesaker hittil i år, NTNU-studenter søker hjelp hos UiO

NTNU er landets eneste breddeuniversitet uten studentombud. Savnet blir stadig mer merkbart. Hittil i år har Studenttinget mottatt 70 henvendelser. De har søkt hjelp fra ombudet ved Universitetet i Oslo.

Jone Trovåg, leder av Studenttinget ved NTNU.
Publisert

Studentene har lenge etterlyst et eget ombud. Nå begynner situasjonen å bli prekær, ifølge leder for Studenttinget Jone Trovåg.

Som eneste norske breddeuniversitet står NTNU uten eget studentombud. I et innlegg i UA tidligere i år gikk studentlederne Jone Trovåg, Marte Øien og Stein Olav Romslo ut mot NTNU-ledelsen for å ha skrinlagt planene om å opprette et slikt ombud.

”Studentene skal ikke på noen måte lide under fusjonen. Dette bør være selvsagt for NTNU. Nå blir fusjonen en hindring for opprettelsen av studentombud. For oss er dette en selvmotsigelse, der fusjonen i seg selv gjør det enda mer prekært å få dette på plass så fort som mulig. Dette kan ikke aksepteres”, skriver de tre studentlederne.

LES OGSÅ Mye å ta tak i

Tilspisset

Nå er situasjonen i ferd med å bli tilspisset, ifølge Trovåg.

- Så langt i år har vi fått om lag 70 henvendelser fra studenter som opplever problemer forbundet med studiesituasjonen, sier han.

Henvendelsene dreier seg for en stor del om studenter som er ute i praksis, og som opplever vansker med tilrettelegging. Det kan for eksempel dreie seg om behov for tidsanpasning på grunn av omsorg for små barn, forteller Trovåg.

- Hvilken bistand kan dere i Studenttinget yte?

- Det er nokså begrenset. I noen grad kan vi gå inn og oppfordre arbeidsgivere til å utvise fleksibilitet. Men det er ingen tvil om at det er stort behov for en egen instans som har til oppgave å tre inn i slike situasjoner, sier Trovåg.

Hjelp fra UiO

Studenttingslederen forteller at man har henvendt seg til studentombudet ved Universitetet i Oslo for å få assistanse. Denne bistanden har dreid seg om råd og veiledning for mandat og utforming for et slikt ombud ved NTNU.

- Har du noen forhåpninger om å få et studentombud også her?

- Jeg mener det bør være realistisk å få det til. NTNU har gitt seg selv adgang til å foreta avvik fra ansettelsesstoppen der særlige hensyn taler for det.

Trovåg mener slike særlige hensyn definitivt er til stede i denne saken.

- Det er en fare for at studenter ved NTNU ikke får innfridd de rettigheter man har som student, så lenge man ikke får et eget, uavhengig ombud på plass. Det er en situasjon NTNU bør unngå å være i, sier leder for Studenttinget, Jone Trovåg.

NTNU: Søknad vil bli behandlet

Organisasjonsdirektør Ida Munkeby viser til at man har signalert til studentene er at de kan søke om unntak fra kunngjøringsstoppen, etter gjeldende prosedyrer. Hun vil ikke forhåndsprosedere hva utfallet av en slik søknad eventuelt vil bli i utvalget.

UiO-ombud: Problemløser

- Studentombudet skal ikke være en holdeplass for dårlige opplevelser, men det ligger naturlig til ordningen at studenter som henvender seg har et problem som de ønsker at skal løses, sier studentombud ved UiO, Marianne Høva Rustberggard.

Rustberggard har en master i rettsvitenskap og en bachelor i kultur og samfunn. Hun ble tilsatt i den nyopprettede stillingen i februar 2013.

Studentombudet har en uavhengig stilling ved universitetet, og ombudet har taushetsplikt. Det er gratis å ta kontakt.

- Når studenter tar kontakt med ombudet er det fordi saker ikke har funnet noen løsning i den ordinære saksgangen, sier Rustberggard.

- Noen ganger blander jeg meg ikke

- Alle henvendelse som jeg regner som innenfor ordningen, er relatert til studiesituasjonen, altså forhold som knytter seg til studentenes relasjon til universitetet, og det kan være alt fra trakassering til formelle feil på eksamen. Flest henvendelser knyttet til eksamen og studierelatert for øvrig - undervisning, pensum, forkunnskapskrav, godkjenning av fag og liknende.

- Det er ingen automatikk i at ombudet engasjerer seg direkte, presiserer Rustberggard.

- Noen ganger velger jeg å ikke blande meg. Da kan bistanden handle om å gi studenten råd om hvem som bør kontaktes, hva hun eller han eventuelt bør foreta seg.

Antallet henvendelser er stigende, 172 i 215. Det er 27 prosent mer enn året før. Ombudet ble utvidet med et halvt årsverk i fjor.

Råd fra utsida

At ombudet har ordet ”student” i seg betyr ikke at det agerer som en slags advokat for studentene. Rustberggard poengterer at hun skal representere en uavhengig instans, som kan gi råd fra utsida.

- Studentene er ikke tjent med at ombudet kun ser saken fra deres side, sier hun.

Rustberggard bekrefter at hun har fått henvendelser fra både studentrepresentanter og ansatte ved NTNU, og har gjort rede for ombudsordningen som sådan. Hun har ikke gitt råd i enkeltsaker.

- Hva tenker du om at NTNU som det eneste breddeuniversitetet ikke har eget studentombud?

- Jeg kjenner ikke situasjonen godt nok der, så det ønsker jeg ikke å kommentere, sier Rustberggard.