3D-planetarium snart klart for Vitensenteret

Virtual reality (VR) kan sende deg inn i menneskehjernen, opp på Mount Everest og ut på scenen under en Queen-konsert. - Ikke bare kult, men en fantastisk læringsplattform, mener Vitensenterets direktør Arnfinn S. Rokne.

Deltakerne på NxtMedia Conference fikk en smak på VR-teknologien på Rockheim forrige uke. Her ser Vitensenterets direktør Arnfinn Stendahl Rokne (midten) på konsertopptak i 3D VR av Queen i Barcelona.
Publisert Sist oppdatert
Den planlagte kuppelkinoen på Vitensenteret er forhåpentligvis på plass til sommeren.
Filmskaper Jannicke Mikkelsen forteller at bandmedlemmene i Queen ble helt stille da de så opptaket fra konserten i Barcelona. I bakgrunn ses en tilsynelatende målbundet Brian May.
VR-teknologien spås å bli svært viktig i de kommende årene.

Til sommeren skal et spektakulært planetarium være på plass i Trondheim.

Siden i sommer har cirka 2500 personer sett spektakulær natur i Sir David Attenboroughs film «Great Barrier Reef Dive VR» på Vitensenteret. Virtual reality (VR), eller kunstig virkelighet på norsk, er en teknologi som gir brukeren en realistisk følelse av å være til stede i en film eller i en dataskapt verden.

Oppleves som å være til stede

Sammen med filmskaper Jannicke Mikkelsen demonstrerte Vitensenteret hva teknologien kan brukes til under NxtMedias konferanse på Rockheim forrige uke. Mikkelsen ble kontaktet av Brian May i bandet Queen som ønsket 3D-film i 360-grader fra et «flying space ship» fra en av sine konserter. Alt utenom «space ship»-delen lot seg gjøre, fortalte Mikkelsen i et foredrag på konferansen.

Resultatet som ble demonstrert på Rockheim, kan beskrives som en blandet opplevelse av superrealisme og surrealisme. Med VR-brillene på får man nemlig en svært realistisk opplevelse av å være til stede på selve konserten i Barcelona. Når man snur hodet til siden eller opp og ned, ser man rundt seg i konsertlokalet som om man var til stede. Med en opplevelse av å fly over scenen kommer plutselig May med sine hvite lokker flagrende helt opp i ditt virtuelle ansikt. Snur du hodet hytter ekstatiske publikummere med nevene, og plutselig skvetter du til når vokalist Adam Lambert dukker opp i sidesynet og tilsynelatende er i ferd med å løpe deg ned.

Direktør Arnfinn Stendahl Rokne ved Vitensenteret fortalte i et intervju med UA i fjor høst om planene for et spektakulært 3D-planetarium i Trondheim. Nå avslører han at finansieringen snart er på plass. Planetariumet skal forhåpentligvis være klart når Stephen Hawking og flere av vitenskapens superstjerner kommer til Trondheim med Starmus-festivalen til sommeren. Etter at dette ble klart har det gått opp et lys for mange bidragsytere til planetariet, ifølge Stendahl Rokne. Han ønsker at planetariumet det stå igjen som «et sirkus for byen» når festivalen er over.

- Vi tenker at dette skal være en arena for formidling av astrofysikk, for filmer og for forskningsformidling, sier direktøren ved Vitensenteret.

VR-miljøet vokser

Visningen av Attenboroughs VR-film er ment som et forsmak på 3D-planetariet. Da de fikk lisens til å vise to filmer med BBC-legenden gikk Vitensenteret sammen med Vitenskapsmuseet og Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab og investerte i 45 sett med VR-briller for å vise animasjonsfilmen First life og den «ekte» filmen «Great Barrier Reef Dive VR».

Vitensenteret har også vært med på å lage en film som tar deg med i de utfordrende ingeniørjobbene sponsoren Statnett står overfor.

- Mye av poenget med å vise filmer nå er å bygge opp forventningene til planetariet, sier Rokne.

Samtidig jobber de med å bygge nettverk innen det voksende VR-miljøet. Rokne skryter blant annet av Nord universitet, som han beskriver som fantastiske innen animasjon i 3D og VR.

Men hva er egentlig poenget med VR, sånn bortsett fra at det er nytt og kult?

- Det er fantastisk underholdende, men den mer alvorlige biten er at det handler om læring. Du får muligheten til å gå inn på steder og materie som ellers er utilgjengelig. For eksempel opp på Mount Everest eller inn i menneskehjernen. Vi kan for eksempel vise dramatiske situasjoner på en oljeplattform, som er svært nyttig både for opplæring og utdanning. Med VR får du en følelse av at du faktisk er der ting skjer, og da får du mer og bedre læring, mener Rokne.

Fikk forklaringshjelp av Pokémon Go

Ifølge filmskaper Mikkelsen ble bandmedlemmene i Queen helt stille da de så opptaket fra konserten i Barcelona.

- Gjennom alle årene med opptredener hadde de aldri kunnet se fansens reaksjoner på denne måten.

En realistisk opplevelse av å være til stede på en Queen-konsert uten å faktisk ha vært der, kan tenkes å være fornuftig bruk av VR. Men det er ikke nødvendigvis slik at teknologien gjør en VR-film god.

NTNU-professor Andrew Perkis understreker at man alltid må starte med en god historie.

- VR uten en god historie blir temmelig fattig. Det må være en historie. Det må begynne med hva du vil fortelle. Historiefortelling handler fortsatt mye om ordet, opplevelsen, konteksten det er i, utdannelse og å sende en melding. Jeg har undervist i dette lenge, men sjelden har jeg fått så god hjelp som da Pokémon Go kom. Da ble plutselig mixed reality veldig tilgjengelig. Det er sensorbasert historiefortelling, og det kan også brukes innen VR, sa Perkins under et foredrag på NxtMedia Conference.

NxtMedia er en næringsklynge for teknologibasert medieinnovasjon der blant annet Adresseavisen og NTNU er partnere.

Tror VR blir veldig viktig

Direktøren ved Vitensenteret er usikker på om VR-briller blir like vanlige som TV-er, men er overbevist om at teknologien blir veldig viktig i årene som kommer. Både som underholdning og læringsplattform. Han ser for seg at det spesielt kommer til å bli brukt på universiteter og i forskjellige settinger der folk samles.

Innen journalistikken er det allerede flere mediehus som jobber med 360-gradersvideoer og VR. Teknisk Ukeblad har fått støtte av Google til å utvikle VR-journalistikk. NRK Beta eksperimenterer også med plattformen. Blant annet er NRK-serien Jenter filmet i 360 grader. I hvilken grad VR får sin plass i nyhetsjournalistikken er en pågående diskusjon, men mange mener det gir stor merverdi.

Et viktig aspekt i VR-produksjon er å holde bevegelsene edruelige. Det er nemlig fort gjort å bli sjøsyk av den virkelighetsnære opplevelsen som spiller sansene et puss.

- Folk løp skrikende ut fra salen

Da Thor Gunnarsson fra spill- og produksjonsselskapet Sóltar holdt foredrag på NxtMedia Conference sammenlignet han VR-opplevelsen med reaksjonene man så da kinofilmen først så dagens lys.

- Folk løp skrikende ut fra kinosalen fordi de trodde toget på filmen var i ferd med å treffe dem, sa Gunnarson.

Islendingen jobbet, sammen med selskapet Sóltar, opprinnelig med VR i spill, men har laget filmen « Everest VR», som tar deg med til verdens høyeste fjell.

- Film er egentlig et passivt medium, men VR er det ultimate medium, sa han før han kom med noen spådommer om fremtiden for VR:

- Vi er nå i år 1 for VR, og har allerede fått til veldig mye. Fremtiden kommer raskt. Vi vil få tracking av øyer og ansiktsuttrykk som kan brukes til å gjøre opplevelsen enda mer virkelig, sier han.