Holder tilbake penger til iranske studenter

Iranske studenter som ikke får opphold i Norge, har store problemer med å få tilbake en økonomisk garanti på 95 000 kroner. Norske banker nekter å overføre pengene til Iran.

Lettere. Internasjonal seksjon håper introduksjonsuka gir en god studiestart og en introduksjon til Trondheim og Norge slik at hverdagen blir lettere for de som kommer hit.

Det er de økonomiske sanksjonene mot Iran som gjør at bankene stopper utbetalinger til dette landet. UDI krever at studenter og forskere fra Iran må stille en økonomisk garanti på 95 000 kroner for å få behandlet visumsøknaden.

Stående på konto

- I fjor var det en iransk student som overførte depositumet til NTNUs konto. Da hun ikke fikk visum, nektet DNB å betale tilbake beløpet. Pengene ble stående på vår konto i over et halvt år før hun fant en norsk slektning som kunne ta imot pengene på vegne av henne, sier seniorkonsulent Oddrun Maaø.

Dette kom fram under gårsdagens Internasjonaliseringskonferanse ved NTNU. Ett delseminar handlet om visum og oppholdstillatelse for studenter og forskere. Ansatte fra hele landet, som jobber med internasjonale søkere, var samlet for å få informasjon om disse spørsmålene av UDI, PST og NTNU.

Oddrun Maaø har siden år 2008 arbeidet med opptak av internasjonale masterstudenter ved NTNU. Hun kunne fortelle forsamlinga at det ikke alltid er like enkelt å håndtere situasjoner som oppstår som følge av sanksjonene mot Iran. Og for enkeltpersoner fører storpolitikken til ganske mange praktiske hindre.

Økonomisk garanti

FNs sanksjoner skal blant annet forhindre at iranske visumsøkere tilegner seg kunnskap innen bestemte fagområder, som kan brukes til å utvikle masseødeleggelsesvåpen i Iran.

De som søker seg til NTNU, må betale inn de 95 000 kronene på universitetets konto. På grunn av de økonomiske sanksjonene er det vanskelig å overføre disse pengene både til Norge og tilbake til Iran.

- Studentene er nødt til å benytte ulike kanaler for å få pengene ut av Iran. De må bruke agentbyråer for å overføre penger og dette blir dyrt for dem, eller de må få hjelp av slektninger.

Pengestrev

Når så pengene til slutt står på en norsk konto, kan det ta lang tid før de iranske studentene får svar på visumsøknaden. Eller de får avslag og må bli værende i hjemlandet. Da starter arbeidet med å få tilbake de 95 000 kronene.

- Det finnes flere eksempler på at bankene ikke vil overføre pengene tilbake til studentene i Iran. Vi skal kanskje være glade for at dette er studenter som er langt unna, hvis ikke hadde det nok vært en sak media for lengst ville tatt tak i, sa Maaø til forsamlingen.

Husleie for tom bolig

En del av disse studentene betaler også inn et depositum til Studentsamskipnaden for å få reservert en hybel. Leiligheten kan bli stående tom i flere måneder før de får svar på visumsøknaden.

- Hvis de får avslag, ser de ingen grunn til å betale for en hybel de aldri har brukt. Det er ikke sikkert at depositumet dekker husleia. Vi får mange eposter, som handler om de ikke vil betale. Jeg har en viss forståelse for dette siden de må betale for en bolig de aldri fikk benyttet, men samtidig forstår jeg at Samskipnaden må få dekket sine kostnader, sa Oddrun Maaø.

I fjor var det 36 iranske studenter som fikk tilbud om å studere ved NTNU, og 28 av dem takket ja. Av disse var det 10 studenter som til slutt møtte opp. Dette kan skyldes at de fikk tilbud om studieplass eller jobb andre steder, forpliktelser i hjemlandet, eller - i mange tilfeller - manglende svar på visumsøknaden. Dette igjen fører til at de må si fra seg studieplassen.