Slik kan du bidra med viktig helseforskning

Denne uka kommer HUNT til hele Trøndelag. 260.000 sør-trøndere får invitasjon til å svare på et spørreskjema om helse, livskvalitet og levekår.

Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag skifter navn til Helseundersøkelsen i Trøndelag og skal dermed fra nå av også omfatte sør-trøndere. - Bli med på denne dugnaden, oppfordrer Steinar Krokstad, daglig leder i HUNT.

Hele befolkningen over 18 år i Trondheim og resten av sørlige deler av Trøndelag får nå mulighet til å delta i Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT). Den utvides til å omfatte hele fylket og skifter navn til Helseundersøkelsen i Trøndelag (HUNT).

HUNT har fulgt en norsk fylkespopulasjon fra 1980-årene, og har siden den gang bidratt til omfattende forskning på helse og sykdom. De store datainnsamlingene har blitt gjennomført med 10 års mellomrom. Den fjerde, HUNT4, ble avsluttet i februar, og 64.000 nord-trøndere deltok.

Omtrent 200 doktorgrader er basert på HUNT-data, over 400 forskningsprosjekter bruker data fra helseundersøkelsen, og det publiseres rundt 100 vitenskapelige artikler årlig basert på materialet. Forskere fra svært mange medisinske miljøer bruker HUNT-data, men dataene brukes også av sosiologer, psykologer, geografer, ingeniører og andre forskere på flere fakulteter ved NTNU og kliniske avdelinger i Helse Midt-Norge. Dataene brukes også av mange fagmiljøer fra andre universiteter i Norge, i flere store internasjonale samarbeidsprosjekter og i samarbeid med en lang rekke internasjonale forskere over hele verden.

Vi har omfattende kunnskap om helsa i nordlige deler av Trøndelag, men vet alt for lite om helse, kronisk sykdom, psykiske plager, smerteplager, vektutvikling, livskvalitet, levekår, tobakksbruk, kosthold og fysisk aktivitet i bydelene i Trondheim og kommunene sør i fylket. Uten god helsestatistikk famler man i blinde i folkehelsearbeidet. Motivasjonen til å iverksette tiltak blir laber. Mulighetene til å påvirke helseutviklingen uteblir.

Bli med på dugnaden

Trøndelag fylkeskommune gjør en imponerende jobb, finansierer og står i spissen for spørreundersøkelsen som denne uka sendes ut til alle sør-trøndere over 18 år. Prosjektet er et samarbeid mellom fylkeskommunen, HUNT forskningssenter, NTNU, Helse Midt-Norge RHF, Helse- og omsorgsdepartementet, Trondheim kommune og kommunene sør i Trøndelag. HUNT har nødvendig infrastruktur til å importere, lagre og forvalte data, og står derfor ansvarlig for datainnsamlingen.

Hva betyr denne nye store satsingen for NTNU? En sentral rolle for et universitet er å bidra til kunnskap for en bedre verden, bedre folkehelse, bedre forståelse for levekår, livskvalitet, sykdom og bedre behandling av sykdom og lidelse. Datamaterialet blir svært verdifullt, på grunn av det store antallet deltakere, fordi dataene kan kobles til andre registre, fordi deltakerne kan følges over tid, og ved deltakelse samtykkes det også til oppfølgingsstudier. En meningsmåling viser at hovedmotivasjonen for å delta er ønske om å bidra til forskning.

For oss forskere og studenter betyr HUNT i Trøndelag at vi selv kan bidra til unike data om helse, livskvalitet og levekår i den befolkningen vi er en del av. Vi bidrar selv til et datamateriale vi kan ta tak i, forske på og utvikle bachelor- og masteroppgaver fra. Og materiale blir selvsagt bedre jo flere som deltar. Så bli med på dugnaden, og motiver alle andre til deltakelse også.

Spørreskjemaet tar kun en halvtime å svare på. Det er en halvtime som kan bidra til viktig helseforskning og bedre folkehelsearbeid der du bor.

Vi skaper historie. Vi ønsker å bidra med kunnskap for en bedre verden.