- Kvikkleire trenger ikke hindre nye bygninger

- Foreløpige vurderinger viser at grunnforholdene i området med stor sannsynlighet tillater nye bygninger, ifølge Multiconsult og Trondheim kommune.

Avdelingsleder geoteknikk i Trondheim kommune, Tone Furuberg. Arkiv.
Kartutsnittet viser kvikkleiresoner fra NVEs kvikkleirekart (skravur) og påvist kvikkleire i opptatt prøve (rød prikk). Dette kartet er gjengitt i innlegget på NTNUs campusframtid-side.
Forprosjekt. Kartet stammer fra Multiconsults forprosjekt for Trondheim kommune.Røde områder påvist såkalt sprøbruddmateriale (kvikkleire). Gule soner viser usikker status. Grønne: Ikke påvist sprøbruddmateriale i boringer.
Anbefalt. Kartet viser hvordan Rambøll anbefaler at NTNUs campus samles og utvikles. Fredede bygg merket med rødt, nye bygg med svart. Det er 190 000 kvadratmeter nybygg i denne kombinasjonsløsningen.

- Forekomstene av kvikkleire på Bakklandet og i Berg-området henger sammen, mens mye tyder på at det bare er mindre forekomster av kvikkleire i Høgskoleparken.

Det skriver seniorrådgiver Rolf Sandven i Multiconsult og avdelingsleder geoteknikk i Trondheim kommune, Tone Furuberg, i et innlegg på NTNUs nettside Campusframtid. Bakgrunnen for innlegget er at de mener UA tidligere har gitt det de kaller en «fargerik, om enn noe upresis, framstilling av saken» i artikkelen KVU fri for kvikkleire.

Furuberg ønsker ikke å svare direkte på UAs spørsmål om innlegget, og har derfor fått oversendt spørsmålene skriftlig.

Trolig mulig å bygge

I innlegget viser de to til at grunnundersøkelsene som nylig er gjort av Multiconsult i området Gløshaugen/Bakklandet kan tyde på at det bare er mindre forekomster av kvikkleire i Høgskoleparken. Videre slår de fast at det er sammenheng mellom kvikkleireforekomstene på Bakklandet og forekomstene i området ved Berg Studentby.

Vurderingsrapporten fra kvikkleirekartleggingen kommer i slutten av april. Sandven og Furuberg skriver at «Da vil vi vite mer om hva kvikkleire betyr for campusprosjektet og eventuell utbygging mot Høgskoledalen».

De to viser til Rambølls konseptvalgutredning (KVU) om framtidig lokalisering av campus for NTNU. Der er grunnforhold én av flere faktorer som har vært vurdert.

- Foreløpige vurderinger viser at grunnforholdene i området med stor sannsynlighet tillater nye bygninger, skriver Sandven og Fureberg.

Samarbeid om utredning

Videre gjøres det rede for at i 2010, før campussaken kom på dagsorden igjen, startet Trondheim kommune, NTNU og SiT et samarbeidsprosjekt om utredning av skredsikkerhet i Gløshaugen/Bakklandet-området.

I forprosjektet ble alle tilgjengelige grunnundersøkelsesdata systematisert for å få oversikt over kvikkleire i grunnen og i hvilke områder det manglet data for å konkludere om grunnforhold. Det ble gjort supplerende grunnundersøkelser i 2013.

For NTNU og SiT var det spesielt interessant å få avklart om kvikkleireforekomstene på Gløshaugen henger sammen med Øvre Bakklandet/Singsaker kvikkleiresone, eller om området kan deles opp i mindre kvikkleiresoner som kan utredes hver for seg. NVE ga tilskudd til grunnundersøkelsene.

Datarapporten fra grunnundersøkelsene er nå ferdig, men vurderingsrapporten kommer i slutten av april.

Vurderingsrapport i april

- Før vurderingsrapport leveres i slutten av april, er det vanskelig å ha en sikker mening om innholdet i rapporten, skriver de to.

Og videre:

- Det gjelder både foreløpige vurderinger av utbyggingsmulighetene i området Høgskoledalen/Idrettsbygget/Studentersamfundet og hva som må gjøres for å fullføre skredsikkerhetsutredningen. Det er imidlertid allerede nå klart at det må gjøres stabilitetsberegninger i området mellom Høgskoledalen og Nidelva, og i området fra fengselstomta og ned mot Nidelva.

Bygget mye på kvikkleire

I innlegget vises det videre til NTNU, SiT og kommunen sin lange erfaring med bygging på kvikkleire. Både Realfagbygget, Kjemihallen og Berg studentby er bygget på kvikkleire.

I kommunen som helhet er det registrert 96 kvikkleiresoner. Rundt 40 000 mennesker bor i og nedenfor kvikkleireområder.

- De første grunnundersøkelsene i kvikkleireområdene i Trondheim ble gjort for over 100 år siden. Krav til dokumentasjon av sikkerhet mot naturfarer og krav til sikkerhetsnivå er endret over tid, og er nå nedfelt i lover og forskrifter, heter det.

Multiconsult og kommunen skriver at NVE, Norges skredetat, har laget retningslinjer for dokumentasjon av skredsikkerhet og krav til sikkerhet for ulike former for utbygging. NVE har satt fokus på at man ikke må se på det enkelte byggeprosjekt alene, men at man må dokumentere områdestabilitet; det vil si vurdere stabiliteten for hele kvikkleiresonen det skal bygges i.

Kostbare utredninger

- Å utrede skredsikkerhet for et stort område er kostbart og tar lang tid. Det er derfor vanlig at flere grunneiere eller utbyggere går sammen om å finansiere slike utredningsprosjekter, skriver Tone Furuberg og Rolf Sandven.

På kommunens side om grunnforhold står det at de fleste grunnundersøkelser i Trondheim er utført av Trondheim kommune, Rambøll Norge AS, Multiconsult AS og Statens Vegvesen.