Slik blir starten for nye NTNU

Nå er NTNU landets største universitet med 39 000 studenter og 6700 ansatte i tre byer.

For 11 måneder siden vedtok NTNU-styret fusjon med Høgskolen i Sør-Trøndelag, Høgskolen i Gjøvik og Høgskolen i Ålesund. Ved nyttår ble alle NTNU.

Mandag 4. januar er første arbeidsdag i nye NTNU, og dagen markeres i NTNUs tre studiebyer. Alle de tre tidligere høgskolene har plukket ned gamle logoer og erstattet all skilting med helt ny NTNU-bunad.

Samsending fra alle byene

Selve markeringen i Trondheim foregikk i Handelshøyskolens lokaler, nærmere bestemt området som kalles Vrimla i andre etasje. Her deltok blant andre Gunnar Bovim deltatt i samsending med tilsvarende opplegg fra Gjøvik og Ålesund.

Direktevideosendingen inneholdt blant annet innslag fra statsminister Erna Solberg, LO-leder Gerd Kristiansen, NHO-direktør Kristin Skogen Lund og leder Trond Giske i KUF-komiteen på stortinget.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen var på plass i Gjøvik, mens statssekretær Bjørn Haugstad representerte departementet i Ålesund. Trondheimsordfører Rita Ottervik og rektor i nye NTNU, Gunnar Bovim, deltok i Trondheim.

Forventninger fra næringslivet

Det ble også avholdt en panelsamtale med gjester fra privat og offentlig arbeidsliv i Trondheims-regionen. Her ble det tatt opp spørsmål som hvilke forventninger næringslivet og andre har til nye NTNU, hvordan fusjonen vil påvirke utdanningen, næringsutviklingen, innovasjonen og forskning, samt hvilke muligheter dette skaper for alle NTNU leverer kandidater og forskning til.

LES OGSÅ: Navnet endres, bokhandlere består og 5 600 får dyrere semesteravgift
LES OGSÅ: Nye NTNU koster KD 5,9 milliarder i 2016
LES OGSÅ: Ny studieforskrift banket gjennom
.

Det er for øvrig ulike datoer for undervisningsstart i nye NTNU. Mens de tidligere høyskolene starter opp 4. januar, er det julefri til 11. januar for dem som også var NTNU-studenter før årsskiftet.

Lang liste med fun-facts:

NTNUs fusjonssider har servert følgende liste med fun-facts i anledning dagen:

46 000 studenter og ansatte
En voksen menneskehjerne veier gjennomsnittlig 1400 gram. 46 000 hjerner utgjør over 64 tonn hjernekraft.

Studenter på ulike fagområder
Arkitektur: 621
Lærer: 2 997
Humaniora: 3 280
Naturvitenskap og matematikk: 3 985
Samfunnsvitenskap: 6 965
Helse: 7 250
Teknologi: 13 228
Annet: 661

Størst fagtilbud i Norge på teknologi og kunstnerisk-estetiske fag

21 260 søkere med NTNU som førstevalg (2015)
Det tilsvarer antall innbyggere på øyene Frøya, Hitra, Senja, Svalbard, Sørøya og Vega.

6553 uteksaminert med avsluttet grad (2014)
Rissa kommune har 6500 innbyggere.

385 avlagte doktorgrader (2014)
385 er svært pent med romertall: CCCLXXXV.

101 organisatoriske enheter
Tapei 101 i Taiwan er en av verdens høyeste bygninger, og har 101 etasjer over bakken.

120 laboratorier
120 er et viktig tall for mange studenter: 2-årig mastergrad gir 120 studiepoeng.

2 millioner trykte bøker ved bibliotekene
Legges bøkene oppå hverandre, vil bokstabelen gå gjennom ozonlaget og til midt i stratosfæren.

734 000 m2 egne og leide lokaler
Det utgjør 103 fotballbaner med internasjonalt mål.

20 500 store og små rom
Alle innbyggere i Grimstad kunne få eget rom på NTNU.

Fikk du med deg de mest populære sakene i UA i 2015? Les mer og se oversikt her. Se også et stort bildegalleri fra året som gikk: Året i bilder.