Mari Sundli Tveit går av som rektor

Tveit blir områdedirektør for politikk i NHO.

Mari Sundli Tveit har vært rektor ved NMBU siden 2014.

Mari Sundli Tveit er rektor ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige universietet (NMBU). Onsdag informerte hun universitetets styre om at hun fratrer innen 31. juli. Hun er også styreleder i Universitets- og høgskolerådet (UHR).

— Jeg går nå inn i siste halvdel av mitt siste åremål, og jeg har måttet begynne å tenke på framtida. Nå har det dukket opp en unik mulighet til å ta min kompetanse og engasjement for bærekraft og betydningen av samspillet mellom akademia og næringslivet inn i en ny og svært spennende rolle, sier hun i ei pressemelding fra NMBU, ifølge Khrono.

Rektorstillingen for resten av åremålsperioden vil bli lyst ut internt og eksternt snarest mulig.

Styret har vedtatt at prorektor Øystein Johnsen konstitueres som rektor ved behov.