Dansk stjerneforsker sa opp etter jukse-anklager

Professor Milena Penkowa – den danske nevroviteren mistenkt for vitenskapelig uredelighet og underslag av forskningsmidler ved Københavns universitet – har sagt opp sin stilling med umiddelbar virkning.

I slutten av november sprakk den danske forskerskandalen da det ble kjent at den bejublede forskeren ble anklaget av en av sine finansieringskilder for misbruk av forskningsmidler. Dette var imidlertid ikke den mest alvorlige anklagen mot professor Milena Penkowa. Det danske forskningsråd har tidligere betegnet 37-åringen som en ”komet i dansk medisinsk forskning”, men det har vært festet tvil ved hennes akademiske virke helt tilbake til doktorgraden.

Penkowa har siden mars i år vært i permisjon fra sin professorgjerning ved Institut for Nevrovidenskab og Farmakologi, etter at hennes egne studenter varslet om mulig labjuks.

LES OGSÅ: Hele historien: Forskerdarling mistenkt for juks

”Fratrer sin stilling”

I en særdeles kort pressemelding skriver Københavns universitet:

”Som følge af den seneste tids uro, er Københavns Universitet og Milena Penkowa blevet enige om at afslutte samarbejdet dags dato. Milena Penkowa er ikke blevet opsagt af Københavns Universitet, men har valgt at fratræde sin stilling af egen vilje. Dette sker for at skabe ro om de verserende sager, og for ikke at belaste Københavns Universitet, de tilknyttede fonde og projekter eller Milena Penkowas person yderligere.”

Partene tause

Penkowas arbeidsgiver har forholdt seg taus underveis i prosessen. Begrunnelsen er at dette er en personalsak, og ikke en sak for offentligheten. Likeledes har heller ikke det danske vitenskapsministeriet kommentert saken fram til nå.

Penkowa selv sier gjennom sin advokat at oppsigelsen handler om å skape arbeidsro for partene. Nevroforskeren er ikke enig i påstandene om forskningsjuks, og bestrider misbruk av forskningsmidler til private formål.

Juks offentlig i Norge

Københavns Universitet vurderer nå om saken skal opp for universitetets eget rederlighetsutvalg. Universitetets kommunikasjonsansvarlig – Jasper Steen Winkel – vil ikke opplyse hvorvidt en beslutning er truffet ennå. Nordens største universitet vil heller ikke kommentere detaljene i avtalen om fratredelse mellom Penkowa og universitetet.

I Norge har vårt eget nasjonale Granskingsutvalg understreket at saker vedrørende mistanke om forskningsjuks er offentlige, og ikke private anliggender mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Forgreninger internasjonalt

Saken har implikasjoner langt utover Danmarks grenser. Penkowa har vært en særdeles produktiv forsker, og står i følge databasen Scopus med 35 førsteforfatterskap og totalt 97 vitenskapelige oppføringer i samarbeid med en rekke utenlandske institusjoner og forskere, inklusiv svenske og finske.

Finner Københavns Universitet grunn til å granske Penkowa, kan det kaste tvil over holdbarheten til store deler av hennes vitenskapelige produksjon.

Universitetsavisa har vært i kontakt med flere norske forskere på felt Penkowa har høstet heder for i Danmark, men ingen kjenner verken til Penkowa selv, eller noen av hennes forskningsresultater.