Korona:

Sendt hjem med umiddelbar virkning: - Dette har vi ventet på

Selvdisiplinen kan bli satt på prøve med fjernundervisning, men studentene Andreas og Sebastian Bakken Karlsen tror det er lurt at NTNU stenger ned campus som følge av koronaviruset.

Tvillingbrødrene Sebastian (t.h) og Andreas Bakken Karlsen (rød genser) var blant studentene som måtte forlate NTNUs lokaler med umiddelbar virkning torsdag formiddag.

Universitetslektor Egil Krystad står i Elektrobygget og foreleser i forkurset i matematikk. Om lag 80 studenter er påmeldt kurset. Umiddelbart etter at UA forteller at NTNU nå avlyser alle fysiske forelesninger og annen undervisning, gir han beskjed til studentene:

- Da kom det vi var forberedt på, vi må dra hjem.

På spørsmål fra UA om hva han synes om å sende studentene hjem, forteller han at det er med blandede følelser.

- Det er trist rett og slett. Nå begynner vi å få god kontakt med klassen. Men nå må vi bare gjennomføre dette og følge de retningslinjene som gjelder. Vi får iallfall testet ut fjernundervisning nå, sier han.

NTNU besluttet torsdag formiddag å stenge alle fysiske undervisningsaktiviteter på campus. Alle ansatte som ikke fyller kritiske funksjoner skal ha hjemmekontor.

Studenter: - Tror dette er lurt

- Jeg sto egentlig og ventet på at dette skulle skje, sier student Andreas Bakken Karlsen (22) mens han pakker sekken for å forlate forelesningssalen og campus.

- Å stenge campus er sikkert det lureste for å stoppe smitten. Antallet smittede går ganske fort oppover. I Danmark har de jo stengt alle skoler. Jeg tror det er lurt, sier han.

Tvillingbror Sebastian Bakken Karlsen går på samme forkurs og står ved siden av og er enig.

- Jeg hadde en anelse om at dette kunne skje, spesielt etter at studentene på Øya og Tunga ble sendt hjem, og vi hadde hørt at det skulle være beredskapsmøte i dag tidlig, men det kommer jo litt plutselig likevel, sier han.

Mange spørsmål fra studentene

De to studentene vil forsøke å følge med undervisningen så mye som mulig hjemmefra, men er spent på hva som kommer til å skje med eksamen.

- Det er fortsatt en stund til, men det blir spennende å følge med hva som skjer nå. Nordmenn generelt er litt naive, så de fleste har vel tenkt at dette går greit, men hvis du ser på Italia er det jo virkelig alvorlig. Det som skjer der og i Kina viser at dette må tas på alvor, så det er bra at vi tar det på alvor, sier Sebastian Bakken Karlsen.

Universitetslektor Krystad har fått mange spørsmål fra studentene denne uka. Det var da alvoret begynte å sige inn.

- I starten forholdt vi oss som om dette var svineinfluensa og tok det med ro. Dette er noe annet, konstaterer han.

Selvdisiplinen blir satt på prøve

Universitetslektoren har allerede forberedt studentene på at det kan bli aktuelt med avlysning av undervisning, og at studentene selv har oppfordret ham om å tenke på fjernundervisning. I går sjekket han ut opplegget for undervisning på nettet og kan derfor rigge seg til raskt.

- Hva synes du om at NTNU først i dag kommer med slike retningslinjer?

- Det kunne vært marginalt bedre. Vi som underviser kunne fått mer informasjon. Men jeg har forståelse for at det må gjøres grundige vurderinger. At jeg fikk vite dette via UA, sier sitt, sier Egil Krystad.

Tvillingbrødrene Bakken Karlsen tror det går greit med fjernundervisning.

- Vi vil sikkert henge etter om vi ikke er flinke til å gjøre ting hjemme. Selvdisiplinen blir satt på prøve, men det er kanskje like greit.

Les alle UAs saker om koronaviruset her.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Fakta om de nye nasjonale tiltakene

Statsminister Erna Solberg og helseminister Bent Høie la fram følgende tiltak torsdag for å begrense koronasmitte.

• Alle barnehager, ungdomsskoler, videregående skoler og utdanningsinstitusjoner stenges. Barnehager og skoler må imidlertid sørge for et tilbud for barn av helsepersonell og andre som jobber i kritiske samfunnsfunksjoner.
  • Alle som har vært i utlandet må holde seg hjemme i karantene. Det gjelder også dem som ikke har vært i områder langvarig spredning. Tiltaket gjelder alle som er kommet til landet siden 27. februar.
  • Helsepersonell får ikke lov til å reise utenlands.
  • Alle fritidsreiser frarådes.
  • Folk oppfordres til å jobbe hjemmefra og unngå reiser som ikke er strengt nødvendig.
  • Det blir innført adgangskontroll til helseinstitusjoner. Unngå å besøke institusjoner for eldre og andre sårbare grupper.
  • Det er forbudt med kultur- og idrettsarrangementer og organisert idretts både innen- og utendørs.
  • Buffeter forbys. Restauranter og utesteder må legge til rette for at besøkende kan holde minst én meters avstand mellom gjestene.
  • Alle treningssentre, svømmehaller og badeland stenges.
  • Virksomheter som tilbyr frisørtjenester, hudpleie, massasje og kroppspleie, tatovering, piercing og lignende stenges.
  • Dagligvarebutikker får holde åpent.
  • Kollektivtilbudet opprettholdes for å sikre at alle som har samfunnskritiske funksjoner kommer seg på jobb.
  • Kilde: NTB
Universitetslektor Egil Krystad