Ottersen blir rektor på Karolinska

Den svenske regjeringen har besluttet å ansette Ole Petter Ottersen som ny rektor ved Karolinska.

Ole Petter Ottersen blir ny rektor ved Karolinska institutet.

Det melder regjeringen i en pressemelding.

Ottersen begynner i den nye jobben 1. august. Rektorjobben har en foreløpig varighet til 28. februar 2022.

- Jeg er beæret over å bli utnevnt til rektor ved Karolinska Institutet. Det er et stort privilegium. Jeg ser fram mot å komme i gang og å jobbe sammen med KIs mange begavede ansatte og studenter, sier Ottersen i en pressemelding på Karolinskas nettsider.

– Jeg ønsker Ole Petter Ottersen lykke til med sitt oppdrag som rektor for Karolinska institutet og ser fram mot et konstruktivt samarbeid framover, sier Helene Hellmark Knutsson, minister for høyere utdanning og forskning i en pressemelding på regjeringens nettsider.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter

Innstilt i februar

Ottersen går fra jobben som rektor ved Universitetet i Oslo. Han er opprinnelig professor i medisin.

Det var i februar UiO-rektoren ble innstilt som ny rektor av «hörandeförsamlingen» på det prestisjetunge medisinske universitetet Karolinska Institutet i Stockholm. I avstemningen stemte 85 for Ottersen, to stemte mot, og tre avholdende.

Ottersen var da allerede anbefalt i flere organer. Først hadde søkekomiteen, valgkomiteen og styret, som heter konsistoriet, valgt ut kandidater til tester og intervjuer. Så ble det bestemt at den kommende rektoren skulle forstå svensk, og da var Ottersen den eneste skandinaviskspråklige kandidaten igjen på listen. Dermed anbefalte valgkomiteen ham, som eneste kandidat, til hörandeforsamlingen.

Deretter tok styret ved Karolinska den endelige avgjørelsen og sendte forslaget til regjeringen.

LES OGSÅ: Ottersen går trolig til Europas åttende beste universitet
LES OGSÅ: Hard kritikk mot Ottersens svenske rektorløp

Har sett opp til Karolinska

I valgprogrammet sitt skrev Ottersen: «Jeg er meget glad for å bli vurdert som kandidat for ny Rektor ved Karolinska Institutet – et universitet jeg har sett opp til i hele min karrière og som det ville være et privilegium å kunne lede.»

Han skrev videre at krisen i kjølvannet av Macchiarini-skandalen har rammet KIs «omdømme eksternt og arbeidslyst internt». Blant annet derfor foreslår han et vitenskapsombud, tilsvarende det som er vedtatt ved UiO. «Slike ombud kan være et lavterskeltilbud til forskere der det er oppstått uenighet rundt forfatterskap, intellectual property, eller lignende. Ombudene kan fange opp og adjudikere i tvister før de eskalerer og må håndteres på høyere nivå i organisasjonen eller av eksternt utvalg.»

I tillegg ønsker Ottersen en diskusjon om organiseringen av Karolinska institutet. Han har vist til ny teknologi, økonomiske krav, og behovet for å frigjøre tid til at rektor kan jobbe mer strategisk.

LES OGSÅ: Stølen vant rektorvalget ved UiO
LES OGSÅ: Ottersen innstilt som rektor ved Karolinska