Mener munnbind bør være påbudt i forelesninger

Tidligere overlege ved Ullevål sykehus mener bruk av munnbind burde bli påbudt i undervisningssaler ved norske universiteter. Får støtte fra NTNU-professorer.

Illustrasjonsbilde.

Lege ved Reiseklinikken i Oslo, og tidligere overlege ved Infeksjonsavdelingen ved Ullevål sykehus, Gunnar Hasle, mener det er på høy tid at norske myndigheter råder nordmenn til å bruke munnbind.

– Med økningen i smitte man ser tendenser til nå, så burde det foreligge generelle råd fra regjeringen og Folkehelseinstituttet om bruk av munnbind i offentlige rom, sier Hasle.

Når det gjelder store ansamlinger av mennesker, som på konserter eller kinovisninger, og lignende, så mener han det burde foreligge et påbud.

– Dette burde også gjelde undervisning på campus, sier Hasle.

Han trekker fram at undersøkelser viser tendenser til at Covid-19 smitter mest gjennom dråpesmitte som pustes ut, og mindre gjennom kontaktsmitte.

– Det skumleste er symptomfrie smittebærere som oppholder seg nært mange andre i større grupper og smitter andre uten å vite om det. Munnbind kan videre forhindre minst 80 prosent av denne dråpesmitten.

Mener munnbind burde diskuteres

Professor ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap, Solveig Bøe, delte tirsdag en artikkel fra Aftenposten på sin facebook-profil angående smitteutbruddet i Moss, og skrev:

– Det går mot maskepåbud på campus til høsten. Jeg håper faktisk det, for har lite lyst til å bli smittet på jobb.

Til UA sier hun at det ikke er opp til henne å si hva NTNU burde gjøre, men at hun håper de er åpne for forslaget.

– Om smitten øker håper jeg Norge og NTNU følger de aller fleste andre lands praksis og påbyr bruk av munnbind der folk samles, som i undervisningsrom. Studentene kommer langveisfra, og mange har kanskje vært i utlandet nylig. Om smittetallene har økt ved semesterstart, så burde det diskuteres hvorvidt munnbind burde bli påbudt, sier Bøe.

Hun håper likevel at det ikke blir nødvendig, og at man får et så normalt semester som mulig.

– Faktum er at vi vet fortsatt veldig lite om hvordan smitten vil utarte seg. Jeg håper at NTNU fortsetter praksisen med antibac både ved hovedinngangene til universitetsbyggene, og i inngangene til forelesningssalene, og om smitteøkning, innfører krav om munnbind i undervisningsrom.

– Kan ikke være "business as usual"

Professor ved Institutt for datateknologi og informatikk, Dag Svanæs, sier at smittehåndteringen i Norge har vært god, men han mener munnbind i det offentlige rom bør være et høyaktuelt tiltak hvis smittetallene i Norge skulle stige utover høsten.

– Det er i så fall viktig at bruk av munnbind ikke blir framstilt som en erstatning for andre smittevernstiltak. Den må inngå i en større plan for hvordan vi skal begrense smitten. For eksempel, så kan man ikke legge opp til full kapasitet i de største forelesningssalene, selv om munnbind brukes. Det kan ikke være "business as usual", sier Svanæs.

Han mener det er vanskelig å si noe konkret om hvorvidt munnbind burde være påbudt på campus eller ikke slik situasjonen er akkurat nå. Men skulle smitten øke i Norge, så er munnbind et billig og effektivt smitteverntiltak som burde bli påbudt, mener Svanæs.

Han sier NTNU burde tenke beredskap nå når studiestarten nærmer seg, for å hindre nok en fullstendig nedstenging av campus.

– Som en beredskap burde NTNU allerede nå bestille inn noen tusen gratis munnbind til ansatte og studenter i forskjellige farger med NTNUs logo. Det er en billig forsikring mot en full nedlukking av campus. Det kan også bidra til å gjøre bruk av munnbind til noe som ikke gir et sosialt stigma, men som derimot er en “kul” ting som viser at man er samfunnsengasjert og ansvarlig.

Sier ja til hjemmelagede munnbind

Hasle er kritisk til Folkehelseinstituttet (FHI). Ikke bare fordi de til nå ikke har vurdert påbud av munnbind, men også for at de først og fremst anbefaler såkalte kirurgiske munnbind, og ikke hjemmelagede.

– Jeg mener hjemmelagede munnbind kan fungere godt nok. Lager man dem hjemme selv, av for eksempel bomullsstoff, så vil dette sette en effektiv stopp for dråpesmitten.

Hasle mener at om man bare anbefaler profesjonelle kirurgiske munnbind, vil det heve terskelen for å påby bruk av munnbind enormt.

– Det beste blir det godes fiende, kan man si. De profesjonelle munnbindene er laget av plast, og det ville bli enorme avfallsmengder om alle skulle bruke flere munnbind hver dag. I tillegg koster det kanskje fem til ti kroner for et engangs munnbind, så det blir en del penger i det lange løp.

Hasle påpeker at koronakrisen kan vare i flere år, og man er avhengig av at samfunnet kan fortsette å gå rundt på best mulig måte, samtidig som man opprettholder best mulig smittevernstiltak.

Han er ikke enig med Svanæs om at forelesningssalene burde kun fylles delvis opp.

– Jeg mener at om man gjør munnbind påbudt i store forsamlinger som for eksempel forelesninger, i tillegg til å opprettholde eksisterende smittevernstiltak, vil man kunne ha fulle forelesningssaler.

Gunnar Hasle, lege ved Reiseklinikken