- Dette er et mareritt

Narjes Jafariesfad kom til Norge med familiegjenforeningsvisum. Etter å ha fått en ph.d.-stilling, kjøpt leilighet og jobbet ved NTNU i snart et år, blir hun kastet ut av landet.

Jafariesfad hadde familiegjenforeningsvisum før hun søkte om ordinær arbeidstillatelse og kan derfor fortsette å jobbe på laben på NTNU mens klagen behandles.
I likhet med de andre iranske studentene og stipendiatene som nylig har fått beskjed om å forlate landet, begrunnes avslaget på Jafariesfads søknad med henvisning til utlendingsforskriftens kapittel om ulovlig kunnskapsoverføring.
Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen med den nye politiske ledelsen i departementet i bakgrunnen. Fra venstre André Kolve, Vidar Brein-Karlsen og Himanshu Gulati. Departementet vurderer fortløpende endringer i regelverket rundt eksportkontrollen.
I mai fikk Hamideh Kaffash (t.v.) og Babak Khalaghi beskjed om at de ikke får innvilget midlertidig oppholdstillatelse i Norge. NTNU-stipendiatene føler at de blir diskriminert fordi de er født i Iran. Saken ble anket og Kaffash har nå fått beskjed om at UDI ikke tar anken til følge.
Kaffash og Khalaghi har hatt en form for oppholdstillatelse som kalles «early work start» i påvente av den midlertidige oppholdstillatelsen. De sier de ikke har hatt noen grunn til å tro at de skulle få avslag.
Etter å ha ventet over et halvår på svar fra UDI, fikk Mahdi Ghane i slutten av februar avslag på søknaden om oppholdstillatelse.

Den 27 år gamle iraneren jobber med testing av oljebrønnsementering ved institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk, mens ektemannen er post doc ved institutt for kjemisk prosessteknologi.

- Vi har sett for oss å være lenge i Norge. Vi fikk tips fra venner om at dette er et godt land å bo i og gjorde god research før vi kom, sier hun.

Ringte UDI og fikk sjokk

Ekteparet har også trivdes i landet, men Jafariesfads telefon til UDI 23. mai kastet en mørk skygge over trivselen.

- Nå føles det som et mareritt. Jeg vet ikke hva vi kan gjøre, annet enn å klage på avgjørelsen, sier hun.

27-åringen frykter hun må forlate landet og sier boliglånet hun har tatt opp sammen med ektemannen er altfor stort til å håndtere med kun hans inntekt.

- Jeg hørte at flere andre iranere ikke fikk oppholdstillatelse og ringte UDI for å høre hvordan det gikk med søknaden min. Da fikk jeg beskjed om at den var avslått. Det var sjokkerende.

LES OGSÅ: NTNU har anket utkastelse av iranere
LES OGSÅ: Iranske stipendiater kastes ut
LES OGSÅ: SV forfølger iranersaken

Får støtte fra fagmiljøet

- Det er ingenting av det jeg driver med som har noe med sensitiv teknologi å gjøre. Doktorgraden og arbeidet mitt kommer til å være tilgjengelig for alle via internett. Det er ikke engang noen fra UDI som har forhørt seg med instituttet om vi driver med sensitiv teknologi, sier hun.

- Det virker veldig pussig at frykt for utvikling av masseødeleggelsesvåpen skal være et argument. Narjes driver med forskning knyttet til å bedre borreteknologi. Jeg kan ikke se at det har noe med masseødeleggelsesvåpen å gjøre, sier professor Jon Kleppe ved institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk.

Kleppe er tidligere mangårig instituttleder, og ble nylig kåret til årets oljemann av Society of Petroleum Engineers (SPE). Han er den første nordmann som tok doktorgrad i petroleum og nåværende senterleder ved SFI ved NTNU. Kleppe reagerer på at norske myndigheter tilsynelatende har skjerpet innslippet av iranske studenter og stipendiater, mens USA går motsatt vei.

LES OGSÅ: Mener iranersakene er blitt en belastning
LES OGSÅ: Mahdi Ghane reiser til Iran
LES OGSÅ: NTNU vil diskutere iranere med sin eier
LES OGSÅ: Veileder reagerer på UDI-avslag
LES OGSÅ: Fortvilet stipendiat fra Iran kastes ut

Flyttet etter ektemannen

Jafariesfad kom til Norge i april 2013 med innvilget familiegjenforeningsvisum etter at ektemannen hadde flyttet til Trondheim og startet i jobben på NTNU et halvt år i forveien. Hans arbeidstillatelse varer ut den treårige post doc-stillingen. Jafariesfads familiegjenforeningsvisum hadde en varighet på et år, med mulighet for forlengelse. Da hun startet i stipendiatstillingen på NTNU i september, søkte hun om en ordinær arbeidsoppholdstillatelse.

Ettersom 27-åringen hadde familiegjenforeningsvisum før hun søkte om ordinær arbeidstillatelse, kan hun - i motsetning til dem med «early work start» - arbeide inntil frem til det er fattet en endelig avgjørelse i saken.

Jafariesfad tror hun kommer til å søke om familiegjenforeningsvisum på nytt om anken blir avslått. I visumsøknaden som ble avslått fikk hun frist til å forlate landet innen 20. juni.