- Kjennes som om SVT-ledelsen har ofret oss

- Vi er ikke blitt lyttet til, slår instituttleder Hans Petter Ulleberg fast.

Ikke blitt lyttet til. Det mener fra venstre Hans Petter Ulleberg, Erna Håland og Ellen Saur.
Publisert Sist oppdatert

- Dere går hardt til verks i leserinnlegget. Kjennes det som dere er blitt ofret av SVT-ledelsen i denne saken?

- Der er svaret definitivt ja. Vi er ikke blitt lyttet til i det at vi ønsker å tilhøre et bredt og sterkt samfunnsvitenskapelig fagmiljø, som vi har ment er viktig for både samfunnsvitenskapen så vel som lærerutdanningen. Vår argumentasjon er ikke blitt tatt hensyn til.

- Men har dere ikke forståelse for en argumentasjon som går på at om man nå skal ha et eget utdanningsfakultet, må det vitenskapelige nivået sikres, og det skjer best ved å inkludere IPL der?

- Vi har sagt at et rent utdanningsfakultet blir for tynt befolka av disiplinfag, vom det kun er vårt miljø fra SVT som skal legges dit. Vi mener at lærerutdanningen er avhengig av flere samfunnsvitenskapelige disipliner om det skal fungere godt. Samtidig må vi ta hensyn til at vårt institutt har et annet mandat enn hva lærerutdanninga har. Dessuten er det sånn at dersom vi skal kunne produsere relevant kunnskap, er vi avhengig av å ha andre samfunnsvitenskapelige fag omkring oss.

- Oppleves det som SVT-ledelsen har gått bak ryggene deres i denne saken?

- Det vi kan si er at det har vært lansert alternative forslag på tampen, som vi ikke har fått anledning til å reflektere over. Dette var nye forslag som ikke var inkludert I den opprinnelige høringsrunden og vi har ikke hatt mulighet til å gå i dialog i forhold til innholdet og argumentasjonen. Det har vi opplevd som svært overraskende. Kortene har vært holdt tett til brystet i forkant av fakultetsstyremøtet.

- Dere har nettopp hatt allmøte ved instituttet. Hvordan er stemningen nå?

- Vi er kritisk til prosessen og resultatet og hvilke konsekvenser dette kan få for de samfunnsvitenskapelige fagene. Vi er opptatt av å få fram våre holdninger og forslag til løsninger som er best for både våre fagmiljø og hele NTNU.