Skuffet over NTNUs tunnelsyn

- Studentene greide å stanse motorvei på Bakklandet på 70-tallet. Hvis dere engasjerer dere på nytt, kan Elgeseter gate bli ei gate for dere, sa Mathias Midbøe på torsdagens debattmøte i Samfundet.

NTNU-student Mathias Midbøe mener det er på tide at studentene blir hørt i diskusjonen om hvordan Elgeseter gate skal bli.
Publisert Sist oppdatert
Klubben ga klubbstemning. Øl, te og lydhøre studenter.
NTNUs Nils Jørgen Moltubakk og Venstres Trond Åm skiller lag i synet på tunnel, men var ellers enige om mye.
Miljøpakkens Øyvind D. Sørbøl utreder tunnel i Elgeseter gate. Arkitekt Markus Scwai håper det blir tommelen ned for tunnel.

Fem inviterte gjester diskuterte hvordan gata kan bli mer attraktiv i nær framtid.

Midbøe studerer fysisk planlegging ved NTNU, og er aktiv i Urbanistene. Hans studentfrieri falt i smak hos publikum, som stort sett var studenter. Arrangør av møtet var styret i Studentersamfundet, i samarbeid med folk som er engasjert i hva som skal skje med nærområdet.

- Bare tull med tunnel

Som det het i invitasjonen til møtet: «Hva skal skje? Når skal det skje? Hva vil man med gaten og området rundt? Hvem bestemmer hva som skal skje? Kan denne gamle automobiltraséen bli en moderne og levende bydel?»

Møtet fant sted på Klubben, og klubbstemning var det. Studentene, og noen godt voksne, satt tett i tett, enten med en halvliter i handa eller en tekopp mellom hendene. På første rad satt nyansatt prosjektleder for campusprosjektet, Merete Kvidal, og hørte på diskusjonen.

Diskusjonen dreide seg stort sett om tunnel eller ikke i Elgeseter gate, om framtida for jugendgården og om hvordan området kan bli mer tiltalende for flere enn bilistene.

- Tunnel er faktisk bare tull. I Oslo tidligere i dag så jeg en nedskjøringsrampe. Jeg skal vise dere hvordan den så ut, sa Midbøe og viste et bilde av biler som kjørte ned i en tunnel.

- Ikke særlig trivelig, sa han megetsigende.

LES OGSÅ: NTNU uenig med egne fagfolk om tunnel

Skuffet over NTNUs støtte til tunnel

Prosjektleder Øyvind D. Sørbøl i Miljøpakken orienterte om hva som skjer når, og skriver på ei utredning om kort tunnel i Elgeseter gate. Den skal være ferdig i begynnelsen av februar. På møtet kom det fram at mange hadde trodd at en tunnel var avskrevet for lengst, men det var før NTNU kom på banen med sin høringsuttalelse. Der argumenterte de for en lang tunnel. Og som flere av deltakerne var inne på: NTNU er ingen smågutt i dette spillet. De blir lyttet til.

- Da NTNU ville ha lang tunnel, ble jeg skuffet, sa Trond Åm, aktiv i «Aksjonsgruppa Alternativ for Elgeseter gate» og bystyrerepresentant for Venstre.

Men han skyndte seg å tilføye at NTNU og aksjonsgruppa deler de samme vyene for gata: om et godt bymiljø, mer liv i gata og å unngå en barriere mellom to campuser. Han argumenterte for at jugendgården bør få slippe riving, fordi den har kvaliteter som skaper ei trivelig gate.

- Miljøpakken sier at det skal bli liv i gata. Ingenting tyder på at det skjer. Handelshøgskolen har rompa ut i gata. Jugendgården, derimot, gir en spennende fasade ut mot veien, sa han.

Og dermed var det Nils Jørgen Moltubakks oppgave å forklare NTNU-ledelsens ståsted. Han er tilknyttet Eiendomsforvaltning stab og jobber med campusutvikling:

- Hvis vi reduserer trafikken i Elgeseter gate uten å få til en trafikkendring, så vil den ende i nærmiljøet og rundt Gløshaugen. Det er vår hovedbegrunnelse for å anbefale lang tunnel. Et annet argument er at studenter skal gå mellom to campuser, med en tunnel unngår vi at gata blir en barriere, sa han.

Kort tunnel vil ingen ha

Moltubakk er enig i at det er problemer knyttet til en løsning med tunnel. I likhet med Åm pekte han på at dagens prosjekterte løsninger baserer seg på samme veiteknologi som på 50-tallet. Han mente de grepene som er gjort, gjør at tunnelalternativet framstår som mer vanskelig enn nødvendig.

Og at Miljøpakken nå utreder kort tunnel skjønte Moltubakk lite av:

- Det er vi mest skeptisk til. En kort tunnel vil være sterkt belastende for lokalmiljøet og redusere framkommeligheten. Det vil ikke være noen løsning, understreket han.

- Kan noen forklare hva forskjellen på en kort og lang tunnel er, spurte møteleder Nils Heldal. Og fikk til svar: Begge vil starte ved Byporten. Lang tunnel kommer opp før Olav Kyrres gate (før sykehuskrysset), mens kort kommer opp omtrent der jugendgården står.

Bilen er i veien

Arkitekt Markus Schwai ved Institutt for byforming og planlegging har tidligere argumentert mot tunnel, og var like klar denne gangen:

- Hvis vi bygger tunnel, bygger vi fortsatt for bil. Ramper skaper barrierer. Se for eksempel Sirkus Shopping: Er det slik vi vil ha inngangsporten til Trondheim?

Deretter var det ølpause. Etterpå skulle folk i salen få si sin mening. UA var nødt til å forlate møtet og omtaler derfor ikke denne delen.