Her er det studentene som trør til og måker

Den bratte trappa ned fra Gløshaugen til Døvekirka er mye brukt som en snarvei. Problemet er at den ikke blir måkt om vinteren. Det fikk to studenter til å ta spaden i egne hender.

- Om vinteren er den en potensiell dødsfelle, sier NTNU-student Filip Gornitzka Abelson.

Nå står han sammen med studiekamerat Sivert Berge på toppen av den gjensnødde trappa. Den bratte trappa er en populær snarvei nedover Høgskoleparken, også om vinteren. Begge har hver sin spade mellom hendene. I den neste halvtimen skal de måke.

- Verken NTNU eller kommunen måker trappa, derfor bestemte vi oss for at vi skal måke trappa i vinter, forteller Sivert Berge.

De liker egentlig å ha denne dugnadsjobben og har gjort snømåkinga til et stunt. De har opprettet instagramprofilen «@Trappegutta» og sier at de får utrolig mange tilbakemeldinger, både fra folk som bruker trappa og i sosiale medier.

I videoen ovenfor kan du se de arbeidsglade studentene i sving med spadene. (Journalist og videoredigerer: Solveig Mikkelsen)