Varme toner i laben

Jazzvokalisten Kirsti Huke ble i helgen utnevnt til NTNU-ambassadør. I dag, tirsdag, sang hun for statsrådsfølget inne i improviserte konsertlokaler på Varmeteknisk laboratorium på Gløshaugen.

Mye brukt i NTNU-sammenheng. Ola Kvernberg og Kirsti Huke på Innovator 2010.

Opptredenen ble stelt i stand i forbindelse med forskningsminister Tora Aaslands besøk på Gløshaugen. UA følger opp statsrådsbesøket med en egen sak i morgen tidlig.

Med utnevnelsen som NTNU-ambassadør får Kirsti Huke et turnéstipend på 50.000 kroner som skal hjelpe både artisten og universitetet til å bli bedre kjent i inn- og utland.

Jazzlinjen ved Institutt for musikk ved NTNU har gjennom årene opparbeidet seg en sterk posisjon internasjonalt. Huke er tidligere student, nå lærer, ved jazzlinjen.

Fra tidligere er også Ola Kvernberg utnevnt ambassadør.

NTNU-ambassadør ”på livstid”

”Kirsti Huke har markert seg som en original og spennende jazzvokalist. Med sin store spennvidde har hun lekt seg innen flere sjangre og i tillegg markert seg som en talentfull låtskriver. Kirsti har to cd-utgivelser med kvartetten sin bak seg og har høstet stor applaus fra et samlet anmelderkorps. Med sin bakgrunn fra Jazzlinja NTNU og med mange spennende prosjekter på gang håper komiteen at Kirsti Huke vil bære NTNU-ambassadørutnevnelsen med vitalitet og stolthet.

Kirsti Huke er en utmerket representant for det skapende musikkmiljøet i Trondheim, og særlig for Jazzlinja NTNU. Hun utnevnes herved til NTNU-ambassadør på livstid, ” skriver juryen, bestående av Ernst Wiggo Sandbakk, Eirik Lian og Bugge Wesseltoft, i sin begrunnelse.

Tilgjengelig på MySpace

Jazzlinjen feirer i år sitt 30-årsjubileum. Markeringen fant sted på NTNUs Superlørdag og Trondheim jazzfestival sist lørdag.

Du kan høre smakebiter på Hukes MySpace-side. I dag 18. mai synger hun på NTNU. Deretter forteller turnéplanen at hun 25. mai deltar på Norsk litteraturfestival på Lillehammer.