Føler seg blåst av Arbeidstilsynet

Rektor Torbjørn Digernes og hovedverneombud Heidi Egseth kritiserer Arbeidstilsynet for å risikere å avsløre enkeltpersoner som har delt fortrolige opplysninger med tilsynet. – Enkelte ansatte har følt seg blåst, bekrefter Egseth.

Hovedverneombud Heidi Egseth.

Rektor Digernes mener det er ”svært uheldig” at Arbeidstilsynets framgangsmåte kan risikere ansattes personvern.

Identifiserer enkeltpersoner

Arbeidstilsynets rapport fra i februar i år om psykososiale forhold på arbeidsplassen beskriver enkelte vanskelige episoder som identifiserer konktrete situasjoner og organisatoriske enheter. Dette kommer frem i NTNUs tilsvar på Arbeidstilsynets pålegg om forbedringer. Enkelte av opplysningene i tilsynsrapporten kan omfatte personvernet.

”Dette er en belastning for de involverte personene og vi kan ikke se at dette er i tråd med lovnaden om at enkeltpersoners anonymitet skulle ivaretas,….”, skriver rektor i tilsvaret.

Brevet er også undertegnet av hovedverneombud Heidi Egseth.

Føler seg blåst

- Hovedverneombudet har fått konkrete henvendelser via vernelinjen fra ansatte som har følt seg blåst. De ansatte ble lovet anonymitet da de sa seg villig til å delta i fokusgrupper. Selv om det ikke er mange enkeltpersoner dette gjelder, er det svært uheldig, mener Egseth.

- Arbeidstilsynet ønsker ikke å kommentere kritikken før det har mottatt brevet gjennom offisielle kanaler, uttaler seniorinspektør Jan Norman Bjørkmo.

Tilsynsrapporten ble meddelt NTNU i februar i år. Tilsynet omfattet Informasjonsavdelingen, Studieavdelingen og Økonomiavdelingen ved sentraladministrasjonen, i tillegg til syv institutter ved HF-fakultetet.

Arbeidstilsynet mente arbeidsmiljøet var mer utrygt enn det hadde forventet. Enkelte studenter opptrer truende overfor veiledere. Dessuten kritiserte tilsynet NTNUs egen arbeidsmiljøundersøkelse, for å være ”lite meningsfull”.

NTNU godtar seks av de sju påleggene som universitetet fikk av Arbeidstilsynet i februar. Samtidig vedtok styret onsdag å styrke HMS-arbeidet i 2011 med en ekstrabevilgning på to millioner kroner.