Bovim i nyhetsbildet

Hvor interessant er det her i landet at NTNU får ny rektor? Her er dagens øyeblikksbilde av medieoppmerksomheten.

Få oppslag i riksmediene, forholdsvis mange treff på nettmediene, og stille på sosiale medier, viser UAs øyeblikksbilde av medieoppmerksomheten rundt Gunnar Bovim som ny NTNU-rektor.

Leder i Adresseavisen

Både Adresseavisen og NRK Midtnytt stod og trippet på gangen utenfor styrerommet i går i påvente av at styret skulle bestemme seg.

Ni treff i norske papiraviser fra i går, da styret besluttet å tilsette Bovim, til og med i dag. Adresseavisen står for tre av de ni treffene i papirformatet – deriblant lederen i dagens utgave.

«Den nye rektoren får ikke tid til å hvile på forgjengernes laurbær. Utfordringene er mange, og forventningene til Bovim vil bli store når han overtar etter Torbjørn Digernes 1. august neste år. Bovim vil raskt møte diskusjonen om campus. Videre vil det bli forventet at den nye rektoren meisler ut en strategi for hvordan NTNU skal klatre på de internasjonale rangeringene av universiteter.»

Dagens næringsliv har sin egen sak, hvor Bovim understreker at han søker seg til noe, ikke bort fra noe. Han har også et akademisk bein å stå på. Nå ønsker han å bytte fotstilling, og hvile sykehusbeinet.

Flere aviser som er kunder hos NTB, videreformidler hendelsen, deriblant Aftenposten.

Bovim som 9. mektigste helsetopp

Bransjebladet Dagens medisin hadde i går to oppslag hvor Bovim og NTNU forekom i samme sak. Ingen hadde noe med rektorstillingen å gjøre.

Den ene fortalte at en ranking (!) plasserte lederen av Helse Midt-Norge på niende plass blant landets mektigste helsebyråkrater, og at han skal ha blitt vurdert som direktør for Oslo Universitetssykehus og kunne ha blitt en kandidat til stillingen som ny helsedirektør.

Den andre saken i Dagens medisin er en sak av Bovim: Medisineren skriver i en kronikk at han ikke liker slike kåringer, men at han gjerne reflekterer litt over forholdet helse og makt.

Vidt og bredt på nett

Nettet gir 65 treff. Mange av disse er A-presseaviser, som blir foret av nyhetsbyrået ANB. Dn.no og E24 nevner også hendelsen i universitetsverdenen, i tillegg til bransjepublikasjoner som Byggeindustrien, Dagens Medisin på nett, Forskerforum, UiBs internavis På Høyden og TU.no.

Teknisk Ukeblad fikk stille noen spørsmål på en meget travel dag for helsetoppen. Bovim er ikke redd for å være dum i starten:

– Jeg vil komme inn og være spørrende. Kanskje noen av spørsmålene vil oppfattes som dumme, men kanskje vil det også bidra til å se forholdene i et nytt lys.

Den avmønstrende direktøren har allerede ordnet studiepermisjon fra arbeidsgiver, noe som vil gi ham bedre tid til å oppdatere seg etter å ha vært borte fra campus siden 2005.

Tyst internasjonalt

NTNU selv har sendt ut en pressemelding gjennom Alpha Galileo, en nyhetstjeneste for nytt innenfor forskning. Andre treff er det ikke fra utlandet.

Beskjeden trafikk på sosiale medier

Det er intet stormløp på sosiale medier. Søkerne Curt Rice og prorektor Berit Kjeldstad gratulerer Bovim. Det gjør også fylkesordfører Tore O Sandvik. Tidligere styreleder, nå statsråd, Marit Arnstad, ønsker lykke til med ansettelsen av ny rektor.

Nyhetsoversikten er frembrakt av nyhetsovervåkeren Retriever. Noen papirutgaver av avisene kan være forsinket inn i Retriever-systemet, som heller ikke dekker alle etermedier.