Planlegger energicampus Trondheim

Sintef stiller seg i spissen for et forsøk på å etablere en energiforskningsklynge med internasjonale dimensjoner. Sammen med NTNU og forskningsavhengige selskaper ser Sintef for seg en energilandsby, plassert i området Lerkendal/Sorgenfri.

Spaden i jorden: Lerkendal stadion blir stående, men mye annet skjer i området. Rådmann Stein A Ytterdahl.
- NTNU kjører for fullt, uansett campusutfall, lover Inge Fottland, studiedirektrør og campussjef ved NTNU.

Tunge aktører møttes i går på Lerkendal stadion for å workshoppe fram planer for et storstilt utstillingsvindu for energiforsking – i Norge og internasjonalt. Planlagt lokasjon er området Lerkendal-Sorgenfri.

Mange interessenter i området

Tomteeiere og eiendomsutviklere i Trondheim er meget oppmerksom på det som skjer i byen og ved NTNU i disse dager. KLP Eiendom, Entra Eiendom, Wahl Eiendom, Kjeldsberg Eiendom og RBK Eiendom har alle tomter og tunge interesser i den viktige innfartsåren sydfra. Selskapene var invitert av Trondheim kommune for å legge grunnlaget for mer konkrete planer i tråd med interessene til kunnskapsinstitusjonene og byen.

Det åpner seg muligheter for ny bruk i dette området når bussparkeringen på Sorgenfri flytter ut. Trondheim kommune ser for seg at det skal bli plass nok langs innfartsåren til energilandsby, bedriftsetableringer og en eventuell samlokalisert NTNU-campus.

Forsknings- og utviklingslandsby

Arkitekturen skal gjøre en energilandsby i Sorgenfriområdet til et landemerke i byen, i følge prosjektdirektør i Sintef, Gunnar Sand.

Teknologisk innovasjon finner i dag sted i geografisk små områder, eller klynger. Forbilder som trekkes fram er gjerne Silicon Valley utenfor San Fransisco, steder i tilknytning til de prestisjetunge universitetsmiljøene rundt Boston, og, i nordisk målestokk, vekstområder i tilknytning til Lunds Universitet i Sverige. Oppbygging av attraktive miljøer tiltrekker seg de største talentene. Det er åsteder for verdiskapning i dag, mente professor Per Morten Schiefloe ved Studio Apertura og NTNU Samfunnsforskning AS.

Ikke et ledd i éncampus-bestrebelser

En energilandsby er ikke en forlengelse av Trondheim kommunes ønsker om å samlokalisere NTNU i Elgeseterområdet, mente rådmann Stein A. Ytterdahl. En energi-campus kan realiseres, uavhengig av hvilken løsning NTNU og regjeringene bestemmer seg for.

Rådmannen og Trondheim kommune har ansvaret for planarbeidet. Det er mange tråder som skal samles. I løpet av mars satser kommunen på å ha på plass en campusprosjektleder. Stillingen har i første omgang en treårs horisont, opplyser rådmannen. Campussjefen vil ha tett kontakt med alle involverte parter, ikke minst NTNU og HiST. Kommunen lover å stille opp med nødvendige ressurser i utredning og planarbeid på vegne av kunnskapsbyen.

Kan bli trangt om midler i Trondheim

Aktørene blir stadig mer oppmerksom på at en campusløsning for NTNU i et 50-års perspektiv vil stjele mye politisk oppmerksomhet og legge beslag på brorparten av større bevilginger til Trondheimsregionen i mange statsbudsjett fremover.

Campusdirektør for NTNUsside, Inge Fottland, har kontakt med eiendomsselskapene i området. En eventuell flytting av Dragvoll kan bli et nytt, lite St Olavs, til en kostnad av flere milliarder kroner. Ocean Space Center er allerede i konsekvensutredning, og er estimert til 3,5 milliarder og er planlagt med «neste generasjons laboratorier», i følge Fottland. Det europeiske CO2-nettverket ECCSEL mangler fremdeles 500 millioner kroner.

Flere ser at det kan bli vanskelig å argumentere for andre prosjekter når så mye ressurser sendes over Dovre. Adressa melder at SV i Sør-Trøndelag truer med å trekke sin samlokaliseringsstøtte, om ikke Teknologibygget til HiST får midler til igangsetting i revidert nasjonalbudsjett.

AP lokalt tar til orde for et nytt psykiatribygg på Øya nå, med midler gjennom revidert til våren.

LES OGSÅ: Trondheim AP vil flytte Psykologisk institutt