Ryum tildeles St.Olavs Orden

Professor emeritus Nils Ryum ved NTNU regnes som opphavsmann for den moderne fysikalske metallurgien i Norge. Nå blir han hedret for sin innsats, og er utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden.

Vel fortjent. Få, om noen, har gjort mer for oppbyggingen av dette fagfeltet i Norge enn Nils Ryum, sier professor Hans Jørgen Roven. Arkiv.

- En stor personlighet og en uovertruffen fagmann. Få, om noen, har gjort mer for oppbyggingen av dette fagfeltet i Norge.

Det sier professor Hans Jørgen Roven ved Institutt for materialteknologi, en av mange som har hatt gleden av å arbeide sammen med Nils Ryum i løpet av hans virke.

Etter anbefaling fra fagmiljøet og norsk industri ble Ryum utnevnt til il kommandør av St. Olavs Orden. Tildelingen av ordenen vil skje i morgen, 14. mai kl. 18 i NTNUs rådssal i Hovedbygningen.

Vekt på vitenskap

Gjennom sitt arbeid knyttet til produksjon og utvikling av aluminiumkomponenter, blant annet til bilindustrien, har han bidratt vesentlig til at norsk industri er blitt en svært etterspurt leverandør av lettmetallprodukter.

Nils Ryum er født i 1936, og i så godt som hele sin karriere har han vært tilkyttet NTH og NTNU.

- Han har gjort mye for at feltet, spesielt fysisk metallurgi, også skal være en selvstendig vitenskapelig disiplin både i Norge og Europa. Stein for stein bygget han en svært sterk og høyt anerkjent faggruppe ved NTNU, som etter hvert bestod av et titalls professorer. For noen år tilbake fikk gruppen toppkarakter i en internasjonal vurdering, forteller Hans Jørgen Roven.

Nils Ryum er også kjent for sitt arbeid med høyfaste legeringer, som på midten av 70-tallet ble starten på en ny epoke med produksjon av støtfangere i Norge. Han har jobbet tett med Hydro Aluminium, men innsatsen hans har hatt betydning innen alle metallrelaterte industrier i Norge.

Stål og silisium

- Dette inkluderer oppbyggingen av stålkompetanse, som hadde stor betydning da norsk oljeindustri begynte å bygge seg opp gjennom 70- og 80-tallet, sier Roven.

Senere ble også kompetansen innen aluminiumsteknologi og metallurgi en muliggjører for forskningen innen silisium for solenergi. Nils Ryum har derfor hatt stor betydning også for disse to industriområdene som har utmerket seg både nasjonalt og internasjonalt.

Ryums rolle og betydning i det vitenskapelige miljøet, samt hans innsats for norsk lettmetallindustri, understøttes av en lang rekke utmerkelser og hedersbevisninger.

Den Kongelige Norske St. Olavs Orden tildeles som "belønning for utmerkede fortjenester av fedrelandet og menneskeheten". St. Olavs Orden ble innstiftet av Kong Oscar I i 1847. H.M. Kongen er ordenens Stormester.

Ordenen er oppkalt etter helgenkongen Olav den hellige, og er inndelt i tre grader og to klasser: Storkors, Kommandør med stjerne, Kommandør, Ridder av 1. klasse og Ridder.