På talefot med framtida

Blikket var stivt rettet mot 2060 da både KVU og visjonsrapport ble presentert på et åpent møte i ettermiddag. Mest liv i leiren ble det da framtidas rektor dukket opp.

Visjonsrapporten: Hvordan ser NTNU ut om 30 - 50 år?
Dekan Anne Kristine Børresen: -Jeg er fra Dragvoll og for en samlet campus.
- Har ennå ikke sett en KVU som ikke har fått kjeft i den videre behandling, spøkte Rambølls Erik Spilsberg.
Tidligere leder av Studenttinget, Simon Utseth Sandvåg, snakket om studentenes behov og ønsker.
Kommer det noen innspill fra salen, tro?

- Du får besøk av en person fra framtida, kunngjorde kommunikasjonssjef Christian Fossen.

Rektor Gunnar Bovim hadde akkurat iført seg rektorkappa. Det var duket for det mest høytidelige øyeblikket under det timelange informasjonsmøtet: Overrekking av den flunkende nye rapporten fra visjonsgruppa.

Opp gikk døra, og jammen kom det ikke en representant fra året 2060 tuslende forsiktig inn i auditoriet med visjonsrapporten mellom hendene.

- Hei! Jeg er framtidas rektor, sa Heidi Pettersen. For anledningen også ikledd samme staselige kappe som NTNUs nåværende rektor.

- I 2060 er du sånn omtrent like gammel som jeg er i dag. Da passer det godt at du overtar som rektor, konstaterte Bovim.

Rapportene

Forsamlinga var allerede i 2060-modus etter at Tore Haugen hadde presentert hovedinnholdet i visjonsrapporten.

LES OGSÅ: Vil flytte Dragvoll

Rambøll var også til stede. Prosjektleder Erik Spilsberg orienterte om KVU-gruppas arbeid og hvilke faktorer som var utslagsgivende for at de anbefaler en samlet campus.

LES OGSÅ: Rambøll anbefaler samlet campus

Nyomvendt HF-dekan

Det mest flammende innlegget kom fra HF-dekan Anne Kristine Børresen, som har deltatt i visjonsgruppas arbeid.

Som tidligere medlem av NTNUs styre, var hun en av fire styremedlemmer som kritiserte Kunnskapsdepartementets håndtering av campussaken. I det ett år gamle leserbrevet gikk disse representantene inn for å legge samlingstanken død og i stedet satse på Dragvoll.

Nå var tonen en helt annen:

- Jeg kommer fra Dragvoll. Likevel har jeg anbefalt at det beste for NTNU er en samling rundt Gløshaugen. Det er i tråd med visjonen til Det humanistiske fakultet: Vi ønsker å bli en humanistisk kraft ved NTNU og i samfunnet, forkynte hun offensivt.

Visjonær

Mange studenter hadde møtt opp for å høre på presentasjonene. Tidligere studenttingsleder Simon Utseth Sandvåg målbar trolig det mange av dem tenkte:

- Vi ønsker fleksibiliet, flere møteplasser, mer tverrfaglighet og å utvikle mer sammen. For at vi skal bli et universitet for framtida, må vi ha visjon å strekke oss etter.

Klart for debatt

Rektor Gunnar Bovim mante til fred og fordragelighet når innholdet i rapportene skal diskuteres i tida framover:

- Dette handler ikke bare om en byggesak, men også om hva slags utvikling vi skal ha som universitet. Dette er ikke et valg mellom svart og hvitt. Begge hovedvalgene kan bli bra.

Etter at rektor og de fem innlederne hadde sagt sitt, ble salen invitert til å komme med spørsmål eller kommentarer. Til tross for et godt oppmøte tok kun to av de fremmøtte ordet. Begge var arkitekter.