Blackboard får ros for å være brukervennlig

Interessen for e-læring er stor ved NTNU i Ålesund. Faglærere står i kø for å teste ut Blackboard.

Kari Anne Flem Røren og Sahar Olsen synes det er gøy å finne ut hva Blackboard kan bidra med for å bedre undervisning og studentkontakt
Publisert

- Oppsummeringa så langt er at Blackboard er et brukervennlig system, sier universitetslektor Sahar Olsen ved Avdeling for biologiske fag.

Liker å lære nye ting

Fra høsten 2017 skal alle emnene ved NTNU bruke det nye e-læringssystemet. For Ålesund sin del betyr dette at de må gå over fra Fronter til Blackboard. De er godt i gang: I alt 17 emner fra fire avdelinger er prøvekaniner i pilotprosjektet som skal forberede overgangen og gjøre den så knirkefri som mulig.

Kari Anne Flem Røren er prosjektleder for e-læring ved NTNU i Ålesund og sentral i arbeidet med å lære opp de ansatte der.

- Faglærerne var mye mer interessert i å lære seg det nye systemet enn jeg først trodde. De tenker nytt og vil komme i gang, sier Røren.

En av faglærerne som er på hogget, er Sahar Olsen. Hun sier det er viktig å holde seg oppdatert, også når det gjelder e-læringsverktøy.

- Alle virkemidler som fremmer læring, hever kvaliteten. Dessuten har Kari Anne vært veldig flink til å følge oss opp. Vi har blitt giret, sier Olsen entusiastisk.

Blackboard bra for studentaktiv læring

Det hun liker med Blackboard, er at systemet har så mange muligheter å by på når det gjelder å bygge opp emner. Hun e spent på verktøyet for videokonferanse, Blackboard collaborate, og de mulighetene dette gir for blant annet å veilede studentene. I tillegg til å gi studentene rask tilgang til beskjeder, frister og vurderinger i sine emner, kan også denne app-en lett kobles opp mot ulike skylagringstjenester, som for eksempel One Drive. Alle NTNUs studenter har tilgang til denne tjenesten.

- På denne måten kan studentene levere inn oppgaver direkte fra sin mobil om de ønsker det, forklarer Røren.

Hun forteller at faglærerne har etterlyst en «instructor»-app, som enkelt gjør det mulig å bruke mobiltelefonen til å sende innhold til studentene i form av push-varsler. Slik de forstår det, er en slik app under utvikling hos Blackboard.

- Vi krysser fingrene for at dette kan være på plass når alle skal ta i bruk e-læringssystemet høsten 2017, sier hun.

De mener Blackboard er et system med stor funksjonalitet. Gruppeadministrasjon i Blackboard er et eksempel på dette. Blackboard har flere valg for oppretting av studentgrupper, og det er enkelt å delegere evalueringer mellom faglærere og studentassistenter i emnene hvis man har behov for dette. En annen funksjonalitet de mener er verdt å merke seg, er det som kalles Støttesenter. Her er det mulig på en enkel måte å følge opp studentene etter gitte parametere, blant annet manglende innleveringer og lang tid uten pålogging.

- Etter dette intervjuet skal jeg møte studentene mine. Da skal jeg vise dem gruppefunksjonen i Blackboard og høre med dem om de vil lage egne grupper selv eller om jeg skal fordele dem i tilfeldige grupper. Dette er en fin måte å starte opp arbeidet med studentmedvirkning på, sier Olsen.

LES OGSÅ: Derfor foretrekker NTNU Blackboard
LES OGSÅ: Slik blir Blackboard

Språklig rusk ved overføring av filer

Mye tyder på at universitetslektoren ikke vil savne det gamle systemet, Fronter:

- Fronter har gjort jobben, meg jeg opplevde det som litt statisk. Det er ikke sikkert jeg var flink nok til å utnytte alle mulighetene der, men jeg ser at Blackboard har flere brukervennlige funksjoner, sier hun.

- Hva med alt materialet som faglærerne i dag har liggende på Fronter og Itslearning: Går det greit å overføre dette til Blackboard?

- Det går forholdsvis greit. Det er laget egne kurs med steg for steg-forklaring på hvordan man kan overføre innhold, forteller Røren.

Foreløpig strever Blackboard med æ, ø og å, så faglærerne må muligens endre filnavn for å få til dette. Dette er kun ved overføring. Ellers er språkpakka norsk.

Det er også mulig å bytte til engelsk språkpakke hvis emnene er på engelsk. Avdeling for International Business i Ålesund har valgt dette for de to emnene de har med denne høsten. 

Sahar Olsen og Kari Anne Flem Røren har lite å utsette på det nye e-læringssystemet så langt.

Røren trekker fram at den norske språkpakka har en god del begreper som kan være litt uvante. Noen ganger har de sett at det brukes begreper om hverandre. Alle faglærerne som er med i pilotprosjektet kan komme med innspill og forslag til forbedringer. Målet er å få et system som er så intuitivt og strømlinjeformet som mulig, slik at både studenter og faglærere enkelt kan ta det i bruk.

Det største problemet er kanskje å rote seg bort:

- Blackboard gir så mange muligheter, man må passe seg for ikke å gå for langt, sier prosjektlederen.

- Jeg har ikke testet så mange funksjoner ennå, men nok til å være i gang. Dette er gøy, sier Olsen.

LES OGSÅ: Har NTNU det som skal til for å dra nytte av Blackboard?
LES OGSÅ: Nytt e-læringssystem kan gi faglærerne energi

Primus motor kan bli avskilta

Prosjektleder Kari Anne Flem Røren har vært ansatt ved NTNU i Ålesund i halvannet år og startet før fusjonen var en realitet. Nå er jobbutsiktene usikre. NTNU skal kutte kraftig i de administrative utgiftene - som følge av fusjon og på grunn av pålegget fra Kunnskapsdepartementet kalt avbyråkratiserings-direktivet.

Hvis den lokale ressurspersonen forsvinner, bekymrer det faglærerne:

- Jeg vil ha et menneske her lokalt som kan svare meg der og da når jeg lurer på noe og trenger hjelp. Vi kan aldri undervurdere menneskelig kontakt. Det har vært fantastisk å ha en slik person som Kari Anne nå når vi har fått opplæring i Blackboard, sier Olsen.

Røren synes ikke det er så lett å snakke om sin egen jobbframtid. Det er noe hun får forholde seg til når den tid kommer. Men det skjer så mye ved NTNU i Ålesund i disse tider, blant annet tenkes det mye nytt om digitalisering av undervisninga. Da hadde det vært fint å bidra.

- Det blir behov for en annen type støtte til faglærerne framover når vi skal satse på nye undervisningsformer. Min erfaring så langt er at de flest er svært takknemlige for å ha noen som bidrar til tilretteleggingen når vi skal tenke nytt rundt undervisning. Det å skape trygghet rundt endringer er viktig. For meg er det et privilegium å få bidra til dette, sier hun.

LES OGSÅ: Ansatte er usikre på om det er bruk for dem
LES OGSÅ: Bovim vil kutte 110 mill på to år