Nytt redaksjonsråd for Universitetsavisa

Etter flere år i dvale er et faglig sterkt redaksjonsråd på plass for UA.

Det nye redaksjonsrådet i Universitetsavisa består av Berit Skillingsaas Nygård, Christian Fossen (representant for NTNU), Christian Tangene, Unni Eikeseth, Arne Blix og Jens Barland. Til høyre er UA-redaktør Tore Oksholen.

Universitetsavisas redaksjonsråd er et rådgivende organ med tanke på strategiske valg for avisa. Rådet skal bistå både redaktøren og eier NTNU. Funksjonen har ligget brakk i flere år, men nå er et nytt råd på plass.

Dette består av Jens Barland, Unni Eikeseth, Christian Tangene, Arne Blix og Berit Skillingsaas Nygård.

Vil løfte blikket

- Det er spennende å bli med i et slikt råd. Vi skal tenke de litt store tankene, og løfte blikket litt over de hverdagslige trivialitetene. Hvordan kan Universitetsavisa ta sin rolle som et journalistisk organ? Og hvordan kan Universitetsavisa være til det beste for NTNU? Vi skal ikke undervurdere avisas betydning. Hvis vi sier at studenter og ansatte ved NTNU utgjør dekningsområdet, tilsvarer det en befolkning på størrelse med en middels norsk by, som for eksempel Tønsberg, sier Barland.

UA-redaktør Tore Oksholen sier det har vært et savn å ikke ha et redaksjonsråd de siste årene. Derfor er han svært glad for at dette nå er på plass.

- Vi har samlet et svært faglig sterkt råd, konstaterer Oksholen.

Jens Barland er førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved NTNU i Gjøvik. Han har blant annet vært sjefredaktør og administrerende direktør i Stavanger Aftenblad, samt hatt lederstillinger i Aftenposten og Dagbladet. I redaksjonsrådet får han selskap av Adresseavisens forrige sjefredaktør, Arne Blix. Blix er utdannet jurist og bygget opp journalistutdanningen i Bodø.

Skal ikke blande seg inn i daglig drift

Også Unni Eikeseth har solid erfaring fra media. Hun er universitetslektor ved NTNUs Fakultet for lærer- og tolkeutdanning og tidligere vitenskapsjournalist i NRK. Christian Tangene representerer studentene i redaksjonsrådet og har tidligere vært representant i NTNU-styret. Berit Skillingsaas Nygård er biblioteksjef i Trondheim kommune.

Det er rektor som utnevner Universitetsavisas redaksjonsråd. I forbindelse med avisas nylige 25-årsjubileum skrev rektor Gunnar Bovim følgende:

- Jeg håper vi nå får i gang et aktivt redaksjonsråd som kan bidra til redaksjonell diskusjon og høyttenkning.

Det nyetablerte rådet har ambisjoner om å bidra på et strategisk plan, og ikke blande seg i avisas daglige drift. Tidligere redaksjonsråd også gått inn og vurdert enkeltsaker der det har vært strid mellom redaksjonen og NTNU som eier. Dette skjedde blant annet kun én måned etter at avisa fikk redaktørplakaten i 2008.

LES OGSÅ: NTNU satser enda mer på Universitetsavisa