Vil ha 320 studenthybler midt i smørøyet på Gløs

- Studentboliger på campus er prikken over i-en i en levende campus, sier Sit-direktør Knut Solberg. Nå har Studentsamskipnaden gjennomført en undersøkelsen som viser at det er mulig å bygge om kontorer til hybler.

Campusprosjektet skal sørge for en levende campus. Den beste måten å få til det på er med studenthybler, mener Sit-direktør Knut Solberg.

Studentsamskipnaden har funnet ut at 320 studenter kan få plass dersom de får bygge om kontorene fra 4. til 13. etasje i Sentralbygg 1 og 2 på Gløshaugen til studentboliger.

Mulighetsstudien de har gjennomført viser at det er praktisk mulig å bygge om dagens kontorer til hybler med bad. Det skal også bli plass til gode fellesrom. Studentsamskipnaden vil i tillegg vurdere å bygge på en 14. etasje på de to blokkene om prosjektet blir noe av.

Må ha aktivitet for å få levende campus

De har i første omgang vurdert mulighetene for vanlige studentboliger, men en alternativ løsning er at en del av hyblene benyttes som et campushotell.

- I forbindelse med at NTNU skal flytte fra Dragvoll snakkes det om levende campus. Campus skal være et sted man ønsker å komme, man skal ha det faglige der, og møte sine venner der. Som et ledd i det må det være aktivitet. Vi tenker at det skal være mulighet til spising, trenings-, velfreds- og helsetilbud, men det som virkelig setter prikken over i-en er det å kunne bo på campus. Da er det faktisk studenter der hele tida. Det er en tanke som ikke er fremmed i forhold til hvordan det tenkes når man utvikler attraktive universitet i utlandet. Der er det mer vanlig enn uvanlig at studentene også bor på campus.

Det var NTNU-rektor Gunnar Bovim som først, iallfall offentlig, lanserte ideen om alternativ anvendelse av sentralbyggene. Hvorfor ikke ta det i bruk som hybelhus for studenter, funderte Bovim under immatrikuleringen høsten 2015.

LES OGSÅ: Sentralbyggene på Gløshaugen har plass til mer enn 300 studenthybler

Eiendomssjef: - En god idé

På tampen av året fortalte boligdirektør Lisbeth Glørstad Aspås i Sit at hver bygg kan huse 150-170 studenter. Nå har de altså landet på at det er plass til 320 hybler totalt fra 4. etasje og oppover. Det ble poengtert at det vil være teknisk krevende å få til en slik ombygging, men mulighetsstudien viser nå at det er mulig.

- Vi har gjort en grov teknisk studie, og tegnet et konsept over hvordan dette kan bli, og funnet at dette rent teknisk er mulig å gjennomføre, sier Solberg.

Eiendomssjef Lindis Burheim ved NTNU sier studenthybler i sentralbyggene er en av mange ting som vurderes i arbeidet med campusprosjektet på NTNU.

- Vi synes det er en god idé med studenthybler på campus, men hvis dette blir en realitet må vi finne gode erstatningslokaler for den aktiviteten som i dag er i sentralbyggene, sier hun.