Universitetskonferansen 2017:

Ordførerne jobber for å gjøre Gjøvik og Ålesund til enda bedre studiebyer

NTNU i Ålesund, Gjøvik og Trondheim må være likeverdige og få mulighet til å vokse og utvikle seg i alle de tre byene, sier ordførerne Eva Vinje Aurdal og Bjørn Iddberg.

Universitetskonferansen 2017: Ålesund-rådmann Astrid Eidsvik, Gjøvik-ordfører Bjørn Iddberg og Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal.

Iddberg er ordfører i Gjøvik og Vinje i Ålesund. Begge prioriterte å delta på Universitetskonferansen 2017 ved NTNU i Ålesund. For når alt som kan krype og gå av studenttillitsvalgte ved NTNU trommer sammen til en konferanse om hvordan tre studiebyer kan skape ett universitetsmiljø, får de klapp på skuldra av ordførerne.

- Dette er så viktig. Det at vi nå er en del av ett stort universitet, skaper utfordringer med integreringen. Dette er interessant for alle, men særlig for Gjøvik og Ålesund som er de små studiebyene. Nå jobber vi for at vi skal bli enda bedre studentbyer, sier Iddberg.

Eva Vinje Aurdal berømmer studentene for å arrangere denne konferansen, og trekker paralleller til Ålesund kommune som nå skal bli en storkommune til protester fra dem som blir tvangssammenslått.

- Det å vokse sammen er krevende. Vi i Ålesund står opp i en lignende prosess med kommunereformen. Vi vet hvor viktig det er å bygge en identitet og en fellesskapsfølelse, sier hun.

Gjøvik-ordfører Bjørn Iddeberg har tro på at bedre kjennskap til hverandres fagmiljøer, er veien å gå for å skape ett universitetsmiljø. De ansatte i de ulike byene vet kanskje heller ikke nok om hverandre.

Rådmann Astrid Eidsvik i Ålesund kommune er også innom konferansen. Som vertskommune for et universitet må de følge med, mener hun.

- Det har skjedd så mye på enormt kort tid. Før hadde vi søkere fra regionen, nå tiltrekker vi oss søkere fra hele landet. Da må vi tenke annerledes og innrette oss på en annen måte, sier hun.

For rådmannen i Ålesund har et klart mål for øye:

- Vi skal bli en god universitetsby, lover hun.

LES OGSÅ: Studenter fra tre studiebyer sammen om å finne felles identitet

LES OGSÅ: Vil kreve skolepenger for å sende nordmenn til eliteuniversiteter