Langeland går til sak mot staten for ulovlig oppsigelse

Den oppsagte historieprofessoren Nils Rune Langeland mener Universitetet i Stavanger ga ham sparken på ulovlig grunnlag.

Nils Rune Langeland mener seg ulovlig oppsagt, og går til sak mot KD.

Nils Rune Langeland har gjennom sin advokat sendt en stevning til Oslo tingrett mot Kunnskapsdepartementet. Det går dermed mot rettssak.

Det opplyser Langeland og hans advokat Kjell M. Brygfjeld til NRK.

LES OGSÅ Langeland søker jobb ved NTNU

Den tidligere professoren mener Universitetet i Stavanger (UiS) ikke hadde grunnlag for å gi ham sparken i fjor høst. Langeland mener UiS ga ham sparken ut ifra skjønn, ikke fakta.

– I det store og hele har jeg ikke dårlig samvittighet på den måten at jeg synes jeg har gjort noe veldig alvorlig mot noen som helst, sier den tidligere professoren til NRK.

I fjor sommer ble det kjent at Langeland hadde sendt grove seksuelle meldinger til flere kvinnelige studenter.

Disse meldingene skal imidlertid bare være noe av grunnen til at han fikk sparken. Det skal også ha vært interne forhold som bidro til avgjørelsen.