NTNU åpnet to laber for virtuell virkelighet

Samtidig som NTNUs prorektor for utdanning, Anne Borg åpnet VR-laben på Dragvoll, åpnet prodekan Toril Forbord VR- og RQI-laber på Øya.

Prodekan Toril Forbord ved Fakultet for medisin og helsevitenskap fikk selv teste VR-briller da hun åpnet VR- og RQI-laber på Øya i Trondheim.

Både Borg og Forbord fikk en demonstrasjon under åpningen. Borg fikk øve seg på livredning ved hjelp av VR-briller og sammenkobling med NTNU-folk i Ålesund, Gjøvik og på Øya, skriver Gemini.

RQI (Resuscitation Quality Improvement) er en selvinstruerende læringsform som kan benyttes både i utdanning og for å ivareta kompetanse i spesialist- og kommunehelsetjeneste for blant ander sykepleiere, leger, radiografer og vernepleiere, opplyser NTNU på intranettet Innsida.

VR og de nye læringsarealene ved NTNU støtter erfaringsbasert læring og gjør det mulig for studenter å visualisere og simulere komplekse konsepter, trene på medisinske prosedyrer, utforske andre land, havets bunn og verdensrom og samhandle med medstudenter i andre byer, heter det.

Ifølge Gemini antyder RQI noen av mulighetene som ligger i VR-teknologien. Her kan helsepersonell øve på livredning i et virtuelt miljø. Ved hjelp av VR-briller trenger ikke de som øver befinne seg på samme sted. For et universitet som har lokaler i tre byer, er det viktig å finne nye samarbeidsmetoder, skriver forskningsmagasinet.

– Dette er en drøm som går i oppfyllelse, sier førsteamanuensis og ildsjel Ekaterina Prasolova-Førland, som har jobbet med VR i flere år.

VR-labene og RQI-laben er del av NTNUs satsing på nye, kreative undervisningsformer og muliggjørende teknologier.

LES OGSÅ: - VR-brillene kommer til å floppe

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.