Metoo ved NTNU:

Varsler om seksuell trakassering ved IV-fakultetet

Minst én varslersak om seksuell trakassering er under oppseiling ved Fakultet for ingeniørvitenskap. Det har også vært gjentatte klager på atferd i forbindelse med omgang med alkohol.

Et varsel om seksuell trakassering er under utredning ved IV-fakultetet. - At det er anonymt svekker kraften i varselet, kommenterer personalsjefen.

Flere av varslersakene går år tilbake i tid.

Organisasjonsdirektør Ida Munkeby og personalsjef Arne Kr. Hestnes bekrefter overfor Universitetsavisa at man har en sak som gjelder varsel om påstått seksuell trakassering. Varslersaken om seksuell trakassering skal gjelde forhold fra 15 år tilbake.

- Vi har sett på saken, og besluttet at det er grunnlag for å undersøke den nærmere. Det vil skje fra fakultetets side, sier NTNUs personalsjef.

LES OGSÅ: NTNUs handlingsplan nevner ikke seksuell trakassering

LES OGSÅ: - Universitetene må ta dette på alvor

LES OGSÅ: - Tro på objektiv sannhet gjør det vanskeligere å se overgrep

Varsleren om seksuell trakassering skal ha ønsket å være anonym. På spørsmål om det lar seg gjøre å forfølge saken videre i en situasjon hvor den det er varslet mot er identifisert mens den som varsler er beskyttet av anonymitet, svarer Hestnes slik:

- Det er klart at varslers anonymitet svekker kraften i varselet betydelig. Vi må også ivareta personalhensyn til den det varsles mot, sier Hestnes.

Dekan: - Strammet inn på alkoholbruk

Dekan Olav Bolland ved IV-fakultetet bekrefter at man har satt i gang arbeidet med å håndtere varslersaken som omfatter seksuell trakassering.

- Vi håndterer slike varsler på seriøst vis og legger vekt på at vi går frem riktig juridisk, sier dekanen.

- Vi bruker juridisk kompetanse for å sikre god saksbehandling. I visste tilfeller har vi funnet grunnlag for å gå til reaksjoner.

- Eksisterer det en uheldig kultur når det gjelder uønsket atferd ved ditt fakultet?

- Nei, det vil jeg ikke si. Vi har hatt en kultur knyttet til alkohol, og her har vi strammet inn. Jeg bedømmer arbeidsmiljøet ved IV-fakultetet som godt.

Hva skjer med de personene som er anklagd for seksuell trakassering?

- Det er helt avhengig av innholdet i den enkelte sak, fra ingen reaksjon til advarsel eller i verste fall avskjedigelse. Det kommer an på graden av alvorlighet.

Fikk NTNUs arbeidsmiljøpris

- Kan du garantere at dere har ryddet opp i alt grums ved fakultetet ditt nå?

- Nei, vi kan ikke gi noen former for garanti. Men jeg er tydelig om vårt arbeide omkring alkoholbruk og nødvendigheten av å bygge et godt arbeidsmiljø. Det arbeidet fortsetter.

- Er du fornøyd med jobben du har gjort som dekan på dette området?

- Vanskelig spørsmål. Da jeg var instituttleder la jeg stor vekt på å jobbe med arbeidsmiljøet, og jeg fikk NTNUs arbeidsmiljøpris i 2013. Jeg kommer ikke til å legge noe mindre vekt på dette som dekan. Slik sett tror jeg at jeg har gjort en god jobb, sier Olav Bolland.

Kjente til varsler

I et intervju med Universitetsavisa i juni annonserte IV-dekan Olav Bolland nye og strengere regler for omgang med alkohol i settinger hvor avdelinger ved fakultetet er involvert.

I den forbindelse uttalte dekanen at «over flere tiår har det i enkelte miljøer ved NTNU, ikke bare mitt fakultet, vært en kultur med bruk av alkohol i sosiale sammenhenger.»

I det samme intervjuet poengterte Bolland at «de nye reglene ikke kommer som følge av uønskede hendelser, men som et proaktivt tiltak.»

IV-dekanen forteller at han har hatt tett dialog med NTNU-ledelsen om utarbeidelse av nye retningslinjer når det gjelder rusmidler ved universitetet. Disse kommer på plass neste år, men Bolland ønsket ikke å vente, men gå foran med et godt eksempel.

- Kjente du til at det hadde vært sendt inn varsler om uønsket atferd, både knyttet til alkohol, og uønsket atferd da du startet arbeidet med de nye retningslinjene?

- Ja, om man går tilbake til tiden før jeg ble dekan så har det forekommet varsler, og også etter at jeg ble dekan har det vært varsler knyttet til alkohol.

Dekanen poengterer at tiltakene han jobber med å iverksette ikke kommer som resultat av en enkelthendelse.

- De er resultat av langsiktig engasjement fra min side, som har opphav fra da jeg var instituttleder, sier dekan Olav Bolland ved Fakultet for ingeniørvitenskap.

Organisasjonsdirektør Ida Munkeby og personalsjef Arne Kr. Hestnes
Olav Bolland er dekan ved Fakultetet for ingeniørvitenskap.