NTNU-student plukket ut som «Leder for en dag» i Kunnskapsdepartementet

Marie Strande Nilsen fra NTNU i Ålesund er plukket ut til å skygge forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø torsdag.

Marie Strande Nilsen gleder seg til å skygge Iselin Nybø.

- Jeg gleder meg veldig til å være Iselin Nybøs skygge. Jeg er utrolig stolt over å ha blitt valgt ut til å være med på dette, og tror det kommer til å bli en kjempespennende og lærerik dag, sier Marie Strande Nilsen.

Hun har nettopp fullført en bachelor i Markedsføring og ledelse ved NTNU i Ålesund, og tar nå økonomiske fag på deltid.

- Jeg håper på å få bedre innsikt i hva det vil si å være leder på et så høyt nivå og få en enda bedre forståelse for en leders oppgaver. Jeg har selv vært leder i en studentbedrift, så det blir veldig kjekt å se hvordan det fungerer i større skala. Å få følge Nybø synes jeg er utrolig kult, sier Nilsen og legger til at hun lenge har vært politisk interessert.

Initiativet «Leder for en dag» er et samarbeid mellom Ungt Entreprenørskap og bemanningsselskapet Manpower Group. Hensikten er todelt. På den ene siden skal de unge få en sterkere relasjon til arbeidsmarkedet og næringslivet. På den andre siden er målet at lederne skal få verdifulle innspill fra de som skal skape fremtidens arbeidsplasser.

Det er fem statsråder og et tyvetalls direktører og toppledere som i år stiller opp i «Leder for en dag», som arrangeres for 16.gang.

- Erfaringen Nilsen har fått ved å starte en studentbedrift er veldig verdifull. Det er et mål at utdanningene skal være mest mulig arbeidslivsrelevante. I tillegg er det viktig for Norge at enda flere tenker innovativt og tar sjansen på å starte nye bedrifter, sier statsråd Iselin Nybø.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.