Moholt 5050 kan vinne byggeskikkspris

Moholt 5050, prosjektet bak høyblokkene på Moholt studentby, er nominert til Nasjonal pris for byggkvalitet.

Høyblokkene på Moholt studentby har fått mye lovord fra byggebransjen for trematerialet de er bygget opp av.
Helena Kolberg anbefaler spesielt nye studenter å flytte til Moholt.

I slutten av september mottok byggeprosjektet “Moholt 50|50” Boby-prisen som gis ut annethvert år av Norsk bolig- og byplanforening. Nå er prosjektet nominert til nok en pris. Sammen med Ulstein Arena i Ulsteinvik og Youngskvartalet i Oslo, er Moholt 50|50 finalist til å vinne Nasjonal pris for byggkvalitet, som gis ut av direktoratet for byggkvalitet.

– Det er jo den gjeveste prisen. Det var i alt 80 nominerte prosjekter, sier boligdirektør i Sit, Lisbeth Glørstad Aspås.

Moholt 50|50 stod ferdig i 2017, og ifølge Aspås har byggingen hatt en stram planlegging.

– I tradisjonelle byggeprosjekter er det ofte utfordringer knyttet til gjennomføringen som følge av at de mange fagområdene er samkjørte i tilstrekkelig grad, noe som kan medføre forsinkelser. Noen ganger går visse deler over fristen og det oppstår dødtid. I Moholt 50|50 kjørte totalentreprenøren Veidekke en fremdrift hvor hvert fagområde fikk én uke for å gjøre jobben i hver etasje alene, og mandagen etter ble byggeområdet overrakt neste tropp med fagfolk. Når det er 40 helt like etasjer, så er en slik prosess mulig.

– Det er studentene vi bygger for

Prosjektet har vært suksessfullt og Sit har fått mye oppmerksomhet fra bransjen for prosjektet, men de har likevel ikke brukt den bærekraftige profilen eller lovordene veldig aktivt til markedsføring for trondheimsstudentene.

– Det er så klart stas med utmerkelser og oppmersomhet fra byggebransjen, men det er trondheimsstudentene vi bygger for. Det handler om å huse studenter i et marked hvor beliggenhet og pris er viktige premisser.

Hver etasje i blokkene består av 15 beboere som deler kjøkken og fellesområde. På lik linje med andre studentbyer eid av Sit blir de yngste studentene prioritert ved tildeling av boliger.

– Førsteårsstudenter er ofte innflyttere uten særlig sosialt nettverk fra før, og Shot-undersøkelsen viser nok en gang at det er viktig at de får muligheten til å bo i omgivelser som sørger for at de kommer i kontakt med andre studenter, blant annet for å unngå ensomhet. Vi ser at det er viktig at vi jobber aktivt for å forebygge ensomhet ved å ha fokus på gode bomiljø.

Aspås sier de stort sett har fått positive tilbakemeldinger fra beboerne.

– Det virker som de fleste synes det er greit å bo så mange sammen. Selv om noen i kollektivet flytter ut så er det alltids flere i kollektivet som man trives sammen med.

Anbefaler Moholt til nye studenter

Helena Kolberg studerer økonomi og administrasjon og har vært beboer ved de nye treblokkene på Moholt studentby siden august 2017.

– Jeg merker at det knirker i veggene av og til, men blokkene er veldig fine utvendig og moderne innvendig, sier hun, og medgir at hun ikke var klar over at prosjektet bak utbyggelsen er nominert til pris.

For Kolberg kan 15 personer per kollektiv bli litt utfordrende, men legger til at det stort sett går fint.

– Jeg kunne nok anbefalt andre å bo her om de var ny i byen, iallfall de første ett eller to årene. Skulle jeg selv valgt om igjen nå ville jeg nok valgt noe mer sentralt, sier hun.

Til neste år skal hun flytte ut til nytt sted sammen med venninner som hun har blitt kjent med på Moholt.

– Det kan jeg takke Moholt studentby for. Jeg tror nok det er bra for folk som nettopp har flyttet hit til Trondheim og bo i slike kollektiv

Har flere planer om bygging av studentboliger

Nå i desember skal aktivitetshuset på Moholt stå ferdig midt mellom de nye treblokkene, hvor Moholt bydelsbibliotek blant annet skal flyttes til. Det neste større studentboligprosjektet blir mest sannsynlig å finne sted i Gjøvik.

– Der ønsker vi noe av de samme boløsningene. Vi har ikke kommet langt nok til å diskutere materialbruk, men vi er så klart veldig åpen for at det bygges i massiv tre, og at man tar inspirasjon fra Moholt om entreprenøren er åpen for det.

Selv om det er Gjøvik som vil stå i fokus fremover forsikrer Aspås om at det ligger flere ideer og planer til både Trondheim og Ålesund i skuffen.

– Vi har jo også et ønske om at Trondheim kommune skal plassere det nye bydelsbassenget på Moholt.

Moholt 50|50 har tidligere vunnet Årets trebyggeri fra Byggeindustrien, Trondheim kommunes byggeskikkspris, Trondheim kommunes energisparepris, Årets varmepumpepris, i tillegg til flere nominasjoner.

Siste: Vinner av prisen ble Ulstein Arena, Ulsteinvik. Moholt 5050 fikk hederlig omtale.