#metoo:

Bare ett universitet har takket nei til felles kartlegging

Totalt har 24 institusjoner sagt at de vil være med på en nasjonal kartlegging av seksuell trakassering.

UiA-rektor Frank Reichert er fornøyd med at mange vil være med på felles kartlegging av seksuell trakassering.

- Det er fantastisk at det er så mange som nå vil være med. Jeg tror det er veldig viktig for mange ansatte å se at ledelsen virkelig bryr seg, og dette er et tiltak som viser hvor engasjerte alle er i spørsmålet, sier Frank Reichert, rektor ved Universitetet i Agder (UiA).

Etter at Universitets- og høgskolerådet (UHR) i november i fjor bestemte seg for å ikke gjennomføre en felles kartlegging av seksuell trakassering for sektoren tok UiA sammen med Universitetet i Oslo og Kunsthøgskolen initiativ til en slik kartlegging.

Flere hev seg etter hvert med. Blant institusjonene som denne uken har meldt seg på er NTNU, som lenge satt på gjerdet.

LES OGSÅ: NTNU blir med på nasjonal kartlegging

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Målet er å ha resultatet i slutten av mai

Reichert sier de har som mål å komme seg gjennom kartleggingen i løpet av første halvår 2019.

- Vi håper vi kan gjennomføre selve kartleggingen i slutten av mars og starten av april, og at vi kan få presentert i hvert fall noen tall under representantskapsmøtet i UHR i slutten av mai. Det er i hvert fall det som er min ambisjon, sier han og legger til:

- Men vi samarbeider også med en ekstern partner om denne kartleggingen, så vi må nå sammen se om vi klarer å nå det målet.

Fristen for å melde seg på den nasjonale kartleggingen går ut fredag, og det kan fremdeles komme til noen utover dagen, forteller rektoren. Han påpeker også at fristen ikke er helt endelig.

- Vi måtte sette en tidsfrist ettersom det er endel som må ordnes når en skal dra igang en slik kartlegging, men det viktigste for oss er at så mange som mulig er med. Skulle det komme noen på mandag og si at de trengte noen dager ekstra på å bestemme seg henger vi oss ikke opp i frister.

LES OGSÅ: - Vi kan ikke vente til vi vet omfanget med å gjøre noe
LES OGSÅ: - Universitetene må ta ansvar for seksuell trakassering av studenter

24 institusjoner

Ifølge Universitetet i Agder er det nå 24 høyere utdanningsinstitusjoner som har sagt ja til å være med på kartleggingen.

Dette er i tillegg til de tre initiativtakerne NTNU, Universitetet i Bergen, Oslomet, Universitetet i Tromsø, NMBU, Nord universitet, Universitetet i Sørøst-Norge, Høgskulen i Volda, Høgskolen i Molde, Høgskulen på Vestlandet, Politihøgskolen, Høgskolen i Innlandet, Samisk høgskole, Dronning Mauds Minne, NLA Høgskolen, Ansgar teologiske høgskole, Arkitektur og designhøgskolen i Oslo, Høgskolen i Østfold, Høyskolen Kristiana, Norges Handelshøyskole og Fjellhaug internasjonale høgskole.

- Disse institusjonene har til sammen over 35.000 ansatte som nå blir med i undersøkelsen, og det utgjør omtrent 90 prosent av vår målgruppe, sier Dag Nordbø, prosjektleder i ledelsens stab ved UiA.

Han påpeker at de som så langt har takket nei ikke har gjort det fordi de ikke ønsker en slik kartlegging, men fordi de selv har overlappende undersøkelser.

- Vi har ikke fått en eneste kritisk reaksjon på denne undersøkelsen. Tvert imot. Også fra de som ikke blir med på undersøkelsen har det kommet støttende erklæringer, sier Nordbø.

Prioriterer egen undersøkelse

Av landets ti universiteter er det altså bare Universitetet i Stavanger (UiS) som så langt ikke har meldt tilbake at de ønsker å være med i kartleggingen.

- Vi har valgt å innarbeide en del spørsmål i den faste arbeidsmiljøundersøkelsen som vi har hvert andre år. Vi har lenge kartlagt mobbing og trakassering i denne undersøkelsen, og nå tar vi også med flere spørsmål rettet mot seksuell trakassering. Årsaken til at vi velger å gjøre det på den måten er at vi har høy svarprosent på arbeidsmiljøundersøkelsen, og at resultatene av denne hjelper oss i arbeidet med lederoppfølging og det arbeidet vi har med oppfølgingen av resultatene i undersøkelsen, sier Marit Boyesen, rektor ved UiS.

- Men det er vel ikke så mye ekstra ressursbruk som skal til for å bli med på en ekstra kartlegging?

- Nei, det er det ikke. Men vi ønsker også at våre ansatte ikke skal få flere slike henvendelser enn de trenger. I tillegg ligger vår undersøkelse nokså parallellt med den nasjonale kartleggingen tidsmessig.