Brandtzæg fortsetter som styreleder ved NTNU

Svein Richard Brandtzæg har sin siste arbeidsdag som konsernsjef for Norsk Hydro den 8. mai. Han fortsetter som styreleder ved NTNU med uforminsket engasjement.

Svein Richard Brandtzæg snakker om Brasil-erfaringene for NTNUS ledere på Oppdal i januar.

Mandag denne uka bekjentgjorde Svein Richard Brandtzæg at han avgår som konsernsjef for Norsk Hydro.

- Det blir feil å gratulere deg med ny stilling, men kanskje vi kan gratulere deg med mer fritid?

- Jo takk. Det ser jeg veldig fram til. Jeg har fire barnebarn. Hun ene har allerede varslet i barnehagen at heretter skal bestefar hente henne. Så her er det litt å leve opp til.

- For å ta det med en gang: Om noen ved NTNU skulle komme på å friste deg med en professor II-stilling, kommer du til å takke ja?

- Ikke så lenge jeg er styreleder. Man skal ikke blande roller. Her er det viktig å opptre meget ryddig. Vi i styret har til oppgave å følge med og fatte overordnede beslutninger for virksomheten, vi skal ikke være borti den daglige driften.

-Under lederseminaret på Oppdal i januar holdt du et nokså åpenhjertig foredrag om de krevende utfordringene du sto overfor da det flommet over Hydroanlegget i Alunorte i Brasil. Har denne krisen virket inn på din beslutning om å fratre nå?

- Nei, det har den ikke. Jeg har vært toppsjef i Hydro i 10 år. Du må tilbake til andre verdenskrig for å finne noen som har sittet lenger. Gjennomsnittsperioden for en konsernsjef hos oss er åtte år. Dette er en tjuefire sju-jobb, som utspiller seg over alle verdens kontinenter. De 10 årene har gått fryktelig fort, det skal bli fint å få litt mer tid til overs. For øvrig kjennes det bra å forlate et konsern som er i rimelig god balanse. Da jeg overtok tapte Hydro store penger hver dag. Det var en dramatisk situasjon for selskapet.

Næringslivsledere bør forelese

- Norsk Hydro har fått en kvinnelig konsernsjef, i og med at Hilde Aasheim overtar etter deg. Det er vel første gangen et større, børsnotert norsk industriselskap får en kvinnelig CEO. Er dette noe du har jobbet aktivt for?

- Jeg er glad for at vi nå har fått en kvinne i sjefsstolen. Jeg har vært opptatt av å ha minimum 40 prosent kvinner i min ledergruppe. Når det gjelder Hilde Aasheim så har hun hatt ansvar for et av våre viktigste områder som sjef for primærmetallproduksjonen. Dette har bidratt til at hun nå var en meget sterk kandidat til å overta som konsernsjef.

- Du er til hånde som rådgiver for din etterfølger ut året. Hva gjør du da?

- Jeg kommer nok til å påta meg noen flere styreverv. Siden får vi se. For øvrig sa jeg nylig i en tale med regjeringen til stede at jeg mener næringslivsledere bør engasjere seg mer som gjesteforelesere i akademia. Man har mye verdifull erfaring å øse av. Da jeg studerte ved NTH begynte jeg etter hvert med kveldsstudier på BI i Trondheim, og jeg hadde stor nytte av næringslivsfolk som forelesere.

- Da er vi tilbake til dette med NTNU: Du er ikke styreleder her for evig tid. Kan du på et tidspunkt tenke deg en gjesterolle som underviser her?

- Det er ikke umulig.

Hydro utsatt for cyberangrep

Universitetsavisa intervjuer Brandtzæg innimellom håndteringen av nattas og formiddagens cyberangrep.

- Hvordan går det nå?

- Vi er i ferd med å isolere situasjonen og komme tilbake på nett. Det har vært alvorlig, men også en interessant erfaring, i det at vi ble tvunget til å drive hundre prosent manuelt noen timer ved flere av våre smelteverk. Det har vært betryggende å kunne konstatere at det har gått greit.

- Tilbake til en analog tid?

- Det kan du si!

Digital sikkerhet

Hydro har hatt tett kontakt med den operative delen av NSM (Nasjonal sikkerhetsmyndighet) Norcert de siste timene. Her er det digitale sikkerhetsmiljøet på Gjøvik integrert.

- Vet dere noe mer hvor angrepet kom fra?

- Vi begynner å få en viss oversikt nå. Det er noe vi får komme tilbake til.

- Men vi kan i det minste slå fast at det dreier seg om et fiendtlig angrep?

- Det var iallfall ikke særlig vennlig, kommenterer Brandtzæg.

(I ettermiddag bekreftet Hydros finansdirektør Eivind Kallevik at selskapet er rammet av et løsepengevirus, red. anm.)

- Du ledet siste styremøte på Lerchendal torsdag i forrige uke, der var digital sikkerhet ved NTNU på dagsordenen. Det er vel også høyt oppe på en hydrosjefs agenda akkurat nå?

- Det er det helt klart. Det er for øvrig en grunn til at jeg så meget positivt på NTNU-fusjonen – at vi fikk inn sikkerhetsmiljøet på Gjøvik, som er landets beste på feltet. Det har vært bra å ha de siste timene.