NTNU brukte mest på reklame i 2018

Universitets- og høyskolesektoren sto for nesten halvparten av reklameutgiftene i staten i 2018. Institusjonen som brukte mest var NTNU.
NTNUs «Challenge»-kampanje har vært omdiskutert. I 2018 brukte NTNU over 21 millioner kroner på reklame, kampanjen inkludert. 
        
            (Foto: Tord Dale)

NTNUs «Challenge»-kampanje har vært omdiskutert. I 2018 brukte NTNU over 21 millioner kroner på reklame, kampanjen inkludert.  Foto: Tord Dale

Statlige universiteter og høyskoler brukte i fjor 92 millioner kroner på reklame, i hovedsak mot potensielle fremtidige studenter, skriver Forskerforum. Tallene har de hentet fra Statsregnskapet.no, og de viser at reklamebudsjettene ble økt med tolv millioner sammenlignet med 2017.

De 92 millionene utgjør ifølge nettstedet 42 prosent av statens samlede kostnader til reklame og markedsføring. Mest penger var det NTNU som brukte med rundt 21 millioner kroner, foran Universitetet i Tromsø med 12,6 millioner og Universitetet i Sørøst-Norge med 8,9 millioner kroner på tredjeplass.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Klimautslipp fra oljesand er høyere enn det næringa sier

CO2-utslippene fra oljeutvinning fra oljesand i Canada er langt høyere enn det oljenæringen oppgir selv, ifølge forskere.

Nord vil avvikle campus på Nesna og Sandnessjøen

Konstituert rektor Hanne Solheim Hansen har nå lagt fram sin innstilling til endring av universitetets studiestruktur.

Midlertidighet:

Mener oppsparte midler er løsningen, ikke økonomisk avstraffing av ledere

Forskerforbundet har ikke troen på NTNUs forslag om å straffe ledere økonomisk ved vedvarende midlertidighet. I stedet bør institusjonene rigge seg slik at de har råd til å ha folk ansatt, også når eksternfinansieringen tar seg en siesta, mener fagforeningslederen.

Drikking på jobb mest utbredt blant forskere

Forskere er den yrkesgruppen som er hissigst på flasken, i hvert fall i arbeidstiden. Det kommer frem av Folkehelseinstituttets andre rapport om alkohol og arbeidsliv.