Her er de tilbake på laben igjen

Etter to måneders bygging kunne det se ut til at de to masterstudentenes bromodell ville bli stående utestet. Men etter en måned med stengte laber fikk de endelig testet den.

Etter to måneders bygging, og en måned med stengte laber, fikk Serine Ripman Haldorsen (t.v.) og Thea Jahren Herud endelig testet modellen sin. Nå håper de å få levert masteroppgaven innen en måned.
Publisert

- Det var veldig bra å få komme tilbake i labben. Hele oppgaven vår går jo ut på å se på resultater, så dette har veldig mye å si for å bli ferdig, sier Serine Ripman Haldorsen.

Om en måneds tid leverer hun og medstudent Thea Jaren Herud sin masteroppgave i bygg- og miljøteknikk. Etter å ha brukt to måneder på å bygge en bromodell skulle de etter planen teste den i vindtunnel for å undersøke trykkfordeling og dynamiske krefter på tverrsnittet. Men så kom koronapandemien, og NTNU stengte.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Masterstudenter utestengt fra laboratoriene

- En lettelse

Plutselig så det ut til at oppgaven måtte bli mye mer teoretisk enn hva de to egentlig hadde planlagt.

- Derfor er det en lettelse for oss å nå faktisk få testet modellen. Oppgaven blir uansett mer teoretisk enn vi opprinnelig hadde tenkt ettersom vi har måttet bruke den siste måneden på å jobbe teoretisk, men nå blir den i hvert fall litt mer praktisk rettet igjen, sier Herud.

Stengingen av NTNUs laber førte dog til at de to ikke fikk kjørt så mange tester av modellene som de ønsket. Det er rett og slett begrenset hvor mye data de har tid til å gjennom før oppgaven etter planen skal leveres om en måneds tid. For selv om de har mulighet til utsette innleveringen tre uker, er planen fortsatt å levere til vanlig frist.

- Jeg håper vi klarer det, sier Haldorsen.

Hvorvidt færre tester betyr dårligere resultater, vil de to ikke trekke noen konklusjoner.

- Det er vanskelig å si om testresultatene hadde blitt bedre om vi hadde hatt anledning til å gjøre flere tester. Vi kan jo ha hatt flaks, sier Herud.

Veileder: - Svært viktig

Det var før påske at universitets- og høyskolesektoren fikk signaler om at studenter og ansatte som er avhengige av utstyr på lærestedet for å sluttføre prosjekter kunne komme tilbake til campus 27.april.

Allerede dagen etter var de to studentenes veileder, Ole Øiseth, på plass i laben med to teknikere for å få både modell og teknikk klar til testene.

- Det var svært viktig å komme igang med eksperimenter for disse studentene ettersom mye av tiden frem til stengingen hadde blitt brukt til å forberede eksperimentene, sier Øiseth.

- Vi er svært glade for at eksperimentene nå har blitt gjennomført slik at studentene i størst mulig grad kan følge den opprinnelige planen, sier Øiseth.