Flere elever fullfører videregående skole

Sogn og Fjordane har minst frafall.
– Regjeringens mål er at minst ni av ti skal fullføre, sier Guri Melby, kunnskaps- og integreringsminister. 
        
            (Foto: Oslo Venstre)

– Regjeringens mål er at minst ni av ti skal fullføre, sier Guri Melby, kunnskaps- og integreringsminister.  Foto: Oslo Venstre

78,1 prosent av elevene som begynte på videregående i 2013, fullførte skolegangen. I alle fylker fullfører nå flere elever. Sogn og Fjordane kommer best ut.

Andelen som fullfører, har økt hvert år siden 2006, opplyser Kunnskapsdepartementet i en pressemelding. Elever som tar studieforberedende, fullfører i større grad (87,6 prosent) enn de som tar yrkesfag (67,5 prosent).

Samtlige fylker har økt andelen videregående elever som fullfører og består. Sogn og Fjordane kommer best ut med 83 prosent, mens 67 prosent fullfører i Finnmark.

Men kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) mener det fortsatt er en vei å gå.

– Regjeringens mål er at minst ni av ti skal fullføre. Derfor kommer vi med en reform av hele videregående skole til våren, som skal gi alle mulighet til å lykkes, sier Melby.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Nesten 50 prosent økning i antall utestengelser på grunn av juks

Antallet studenter tatt for juks har skutt i været. Nesten 50 prosent flere er utestengt etter å ha blitt tatt for juks nå enn for et halvt år siden.

«Rasistisk» benk: – Markerer en viktig del av vitenskapens historie, sier UiO-rektoren

Bydelsutvalget i Gamle Oslo ønsker benken tilegnet Carl von Linné fjernet. For første gang uttaler nå UiO-rektor Svein Stølen seg om den "rasistiske" benken.

Forskningsdagene:

Åpen forskning er et gode for alle

Den raske utviklingen av datateknologi og håndtering av store datamengder gjør utvidet bruk av forskningsdata mulig for mange.

Utrettelig mas om arbeidslivsrelevans

Arbeidslivsrelevans er ikke fyrlykten institusjonene bør styre alle studieprogrammer etter.