Forskningsmeldingen 2013

- Ikke all forskning er liv laga

«Kvalitet» bør settes i høysetet i den nye forskningsmeldingen, mener professor Bernt-Erik Sæther. Da må vi erkjenne at det også finnes mindre god forskning. Forskningsmeldingen legges fram i dag.

Et lite land som Norge kan ikke være fremst på alle områder, men vi bør være tilstede på arenaer av stor betydning, som miljø og klima, mener professoren i biologi. Sæther-miljøet kapret nylig en SFF-tildeling innenfor teoretisk økologi, i skjæringsfeltet mellom biologi og matematikk.

LES OGÅ - Ser fram til en nasjonal handlingsplan

Dagens finansiering ikke egnet for toppforskning

Fokus på høy forskningskvalitet bør settes i høysetet i den nye forskningsmeldingen. Da får man heller bestemme seg for at det som ikke holder tilstrekkelig kvalitet, ikke er liv laga, mener Sæther.

Grunnforskingen har høy risiko, men også muligheter for høy, vitenskapelig avkastning. Begrensede midler, spredt tynt utover, er et grunnleggende og strukturelt problem i norsk forskning, mener Sæther.

Denne modellen er ikke egnet til å bære fram tunge miljøer som kan konkurrere internasjonalt. Det må også være bedre samhandling mellom nasjonale strategier og politikken internt ved institusjonene. Sæther mener å se eksempler på at Forskningsrådets og universitetenes satsinger ikke er synkrone.

-Dette kan bli et kjempeproblem, gjennom at vi utdanner mange forskningsrekrutter innenfor fagområder hvor det opprettes svært få faste stillinger, sier han.

- Styrk sentermodellen

Internasjonale fagevalueringers hovedinnvending mot norsk forsking har vært at mange miljøer er for små og fragmenterte til å være bærekraftige over tid. Dette problemet er i høyeste grad fortsatt til stede, mener Sæther. Det har riktignok skjedd viktige endringer, slik som opprettelse av slagkraftige SFF-er, SFI-ER og FME-er (Sentre for fremragende forskning, Sentre for forskningsbasert innovasjon og Forskningssentre for miljøvennlig energi.) Sæther håper forskningsmeldingen synliggjør dette.

- Det er skapt en forståelse i vide kretser for at dette er viktige virkemidler for å drive internasjonal, høyverdig forskning.

Spesialiserte universiteter

Han tar også til orde for en klarere arbeidsdeling mellom institusjonene. Ikke alle kan være gode på alt. - For å sette det på spissen: Er du opptatt av marinbiologi, dra til Bergen. Vil du studere teknologi, dra til Trondheim.

Sæther tror arbeidsdelingen uansett vil bli tydeligere i framtiden, og han håper forskningsmeldingen erkjenner dette.

Den forrige meldingen prioriterte klimaforskning, ikke nødvendigvis miljøforskning. - For vår del, håper vi selvfølgelig at miljøforskningen blir større vektlagt, ikke bare forskning direkte knyttet til klima, sier Bernt-Erik Sæther.