Mann av huse for å høre om hekser

Historiker og hekseforsker Ellen Alm Ved NTNU er himmelfallen over den enorme interessen for sine foredrag om Trondheims siste heks, Finn-Kirsten.

Mange vil høre historiker Ellen Alm fortelle om "Trondheims siste heksebrenning.

Det neste foredraget på planen er i morgen tirsdag på Trondheim folkebibliotek. Der måtte de ta den største salen i bruk, og billettene ble utsolgt allerede i forrige uke.

- Jeg er helt himmelfallen over responsen, sier Alm, og forteller at vel 650 mennesker har hørt henne forelese om Finn-Kirsten.

Alm er historiker og førstebibliotekar ved NTNU Universitetsbiblioteket, Gunnerusbiblioteket. I fjor høst skrev hun boken "Trondheims siste heksebrenning. Trolldomsprosessen mot Finn-Kirsten". Siden har hun holdt foredrag ved NTNU Universitetsbiblioteket, Sverresborg museum, Oppdal historielag og Senioruniversitetet/Den kulturelle spaserstokken.

Smekkfulle hus

Over alt hvor foredraget har vært lansert har det vært smekkfulle hus, og endog at folk måtte snu i døra fordi det ikke var plass.

Hun synes det er spesielt artig at også Charlottenlund videregående skole har fattet interesse for temaet. Skolen har leid inn både Alm og førsteamanuensis Rune B. Hagen ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. De to skal gi en to timers historielleksjon i trolldom og hekseri i mars. Da stiller i overkant av 200 elever og lærere opp, og dermed har snart ett tusen mennesker hørt historien om den siste heksen som ble brent på bål i Trondheim.

300 henrettet for hekseri

På 1500- og 1600-tallet brant heksebålene i Europa – og i Norge. Rundt åtte hundre nordmenn ble anklaget for å ha utøvet trolldom. I følge Ellen Alm ble omlag tre hundre dømt og henrettet for hekseri. Dommene fastslår at trollfolk stod i pakt med djevelen, var vantro og fiender av staten. De ble ofte torturert og pint til tilståelse, og deretter brent levende.

Den siste, og også en av de verste og mest omfattende trolldomsprosessene i Trondhjems amt, fant sted i 1674.

Den 12. oktober ble «Finn»-Kirsten Iversdatter brent på et bål i Steinberget. Det har i alle år vært en vedtatt sannhet at Lisbet Nypan var den siste heksen som ble brent i Trondheim. Det skjedde i 1670, men i boken viser altså Ellen Alm at Finn-Kirsten led denne grusomme skjebnen fire år etterpå.