NTNU Discovery:

Har hjulpet 100 prosjekter på fem år

Fødselshjelperen NTNU Discovery hjelper til med å realisere ideer i tidlig fase. Nå feirer de femårsjubileum.

Kahoot er blant prosjektene og bedriftene som har fått støtte fra NTNU Discovery. Kahoot-gründer og NTNU-professor Alf Inge Wang sier det er ekstremt viktig å ha et godt team på plass for å lykkes.
NTNU feiret femårsjubileum under Technoport torsdag. En rekke av samarbeidspartnerne og representanter fra involverte prosjekter og bedrifter var på plass.

NTNU Discovery tilbyr økonomisk støtte til utvikling og verifisering av forskningsresultater fra NTNU og Helse Midt-Norge som kan kommersialiseres. Midlene går både til vitenskapelig ansatte og studenter.

Utløser ekstern finansiering

- Vi har brukt mye penger, men det har resultert betydelig ekstern tilleggsfinansiering, sa NTNUs prorektor for innovasjon, Johan Hustad, da Discovery feiret femårsjubileet under teknologikonferansen Technoport torsdag.

Han mener Discovery har blitt et kvalitetsstempel, som gjør det lettere for å dem som er involvert å få utløst eksterne midler.

Siden oppstarten i 2011 har 100 prosjekter fått tildelt 45 millioner kroner. En rekke av dem som har fått støtte, og støttespillerne var til stede for å feire jubileet.

LES OGSÅ: Kickstarter-gründer: - Vis fram lidenskapen din

41 selskaper

En rapport utarbeidet av Impello Management for Discovery viser at de 100 prosjektene som har vært involvert i NTNU Discovery, har resultert i 41 selskaper som nå arbeider med å videreutvikle og kommersialisere resultatene. Ved utgangen av 2015 hadde disse bedriftene 136 ansatte. Finansieringsordningen fra Discovery dekker en svært kritisk fase fra forskningsprosjekt til kommersialisering og bedriftsetablering, ifølge rapporten.

Det er liten tvil om at det nettbaserte læringsspillet Kahoot er den store suksessen. Så langt har de hatt over 130 milloner spillere verden over. 70 prosent av bruken er i USA. CrayoNano er også en stor suksess, som foreløpig har resultert i ni patenter. Forskergruppen fra NTNU dyrker nanotråder på grafén med mål om å revolusjonere LED-industrien. Andre prosjekter og bedrifter som trekkes fram er gulsottappen Picterus, språkopplæringsappen Sounds Good og trappehjelpselskapet AssiStep.

- Gløs har åpnet seg mot byen

Discoverys samarbeidspartnere er NTNU, Helse Midt-Norge, Sør-Trøndelag fylkeskommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune og Sparebank 1. Banksjef Arnstein Hellem var blant talerne under femårsjubileet:

- Gløshaugen har åpnet seg mot byen, og byen har åpnet seg mot Gløshaugen. Dette er noe som har forandret seg veldig de siste årene. Allerede i skolen starter tenkingen på hvordan man kan skape arbeidsplasser med Ungt Entreprenørskap. Barna lærer om gründerskap tidlig. Å være gründer var ikke noe honnørord tidligere, men det har forandret seg.

Kjøper fri forskere

Prosjektene som har vært tilknyttet NTNU Discovery har mottatt 306 millioner kroner i ekstern tilleggsfinansiering. Det er også levert 62 patentsøknader knyttet til Discovery, og 19 av dem er innvilget. Gjennomsnittlig omsetning per selskap etter fire års drift er 2,1 millioner kroner.

Forskningsrådet står for 34 prosent av den eksterne finansieringen til Discovery-prosjektene, mens investorer står for 42 prosent. Innovasjon Norge er også en betydelig bidragsgiver.

Nylig ble det klart at Seram Coatings har fått inn 20 millioner kroner for kommersiell satsing på produktet ThermaSic. Dette er et slitasjebelegg bestående av silisiumkarbid, som er et av verdens hardeste materialer.

- Discovery har vært viktig for å kunne kjøpe fri forskere, og sette fart på prosjektet, sa daglig leder Gisle Østereng under Discovery-jubileet.

Vil tjene penger på Kahoot

Østereng var en del av et panel bestående av representanter fra flere bedrifter med utspring fra Discovery. Der var også Kahoot-gründer og NTNU-professor Alf Inge Wang, som forsøkte å forklare bakgrunnen for suksessen:

- For det første må du ha en god idé, men å ha et godt team på plass er ekstremt viktig. Vi prøvde jo fra 2006 til 2011 før vi slo til. Du må også ha noen på teamet med ekstremt store ambisjoner, sa Wang og avslørte at han er med i et team som jobber med det som kan bli ”det neste Kahoot”.

Men Kahoot tjener ikke de store pengene ennå. Det kan imidlertid forandre seg.

- Vi har blitt anbefalt å få så mange som mulig brukere først. Etter hvert kommer det tilleggstjenester som vi kan tjene penger på. Jeg har laget mange nye funksjoner som skal inn i plattformen, forklarte Wang.