NTNU får to nye æresdoktorer

Fysikeren Miguel Rubi, og lingvisten Artemis Alexiadou blir utnevnt til æresdoktorer på NTNU fredag.

Utnevnelsen skjer tradisjonen tro under doktorpromosjonen i aulaen i Hovedbygningen på Gløshaugen.

Verdenskjent språkforsker

Artemis Alexiadou forsker primært på sammenligning av språk. Forskningssamarbeidet mellom henne og forskere ved NTNU dreier seg om flerspråklighet. Eksempel på dette er spørsmål som: Hva kjennetegner grammatikken til mennesker som mestrer flere språk?

Den greske professoren beskrives som en av verdens mest kjente og respekterte språkforskere, og forsker på grammatikkens byggeklosser. Hun har sett på mange ulike språk, især engelsk, gresk og tysk. Som 33-åring ble hun utnevnt til professor i teoretisk og engelsk språkvitenskap ved Universitetet i Stuttgart, og fra 2006 til 2015 ledet hun et stort tverrfaglig forskningsprosjekt (SFB).

Nå er hun nylig utnevnt til visedirektør for Forskningssenteret ZAS i Berlin. Hun er Terje Lohndals mentor i Stjerneprogrammet, og har arbeidet tett med språkmiljøet på HF i flere år.

LES OGSÅ: 11 av NTNUs æresdoktorer gjennom historien er kvinner
LES OGSÅ: Idun Reiten hedres med æresdoktorat

Onsager-professor blir æresdoktor

Fysikeren Miguel Rubi arbeider med ikke-likevektssystemer. Den spanske professoren har vært Onsager-professor ved NTNUs Institutt for kjemi, og har arbeidet sammen med Signe Kjelstrup på ikke-likevekst termodynamikk.

Rubi skal våren 2016 oppholde seg ved NTNU. Han skal blant annet jobbe med å se på flerfasestrøm i porøse medier. Rubi ble foreslått som æresdoktor av Fakultet for Naturvitenskap og teknologi fordi han regnes som en helt sentral forsker innen ikke-likevektssystemer. Tilknytningen til NTNU er gjennom samarbeidet med Instittutene for kjemi og fysikk.

Det er vanlig at det utnevnes æresdoktorer i forbindelse med doktorpromosjonene. Fredagens seanse er den første av to seremonier i 2016. I fjor ble det utnevnt to æresdoktorer i forbindelse med hver av de to doktorpromosjonene. Det var mer enn normalt. Her ser du NTNUs liste over alle som er utnevnt til æresdoktorer.

LES OGSÅ: Kunstnerduo utnevnt til æresdoktorer