NTNU-forskere inspirert i Israel

Norske forskere samarbeider gjerne med universitet som bidrar til israelsk våpenindustri, skriver den kristne avisen Dagen, som er med på delegasjonsreisen til Olje- og energidepartementet.

- Det er mange områder, særlig kjemiteknisk, som NTNU er interessert i og jobber innenfor. Ved å jobbe sammen kunne vi helt sikkert komme et stykke videre, sier professor Roy Johnsen til avisen.

Johnsen er nestleder for institutt for produktutvikling og materialer, og deltar på reisen sammen med Egil Tjåland, som leder Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk.
Delegasjonen har besøkt Ben-Gurion University i Beersheba som driver med nanoteknologi og nettsikkerhet, og de har møtt en rekke israelske gass- og oljeselskaper.

Ved universitetet Technion i Haifa ble de orientert om universitetets suksess med nobelpriser, innovasjon og oppfinnelser som minnepinner og kameraer i pilleform til kirurgiske inngrep. Technions studenter har over ti år startet opp 1602 bedrifter innen IKT og life sciences som har resultert i 95.500 arbeidsplasser. Halvparten av bedriftene er fortsatt aktive.

- Det kan i alle fall ikke NTNU stille opp med, sier Johnsen til Dagen.

Technion ønsker seg gjesteforelesere og studentutveksling med Norge, og ser for seg at et eventuelt samarbeid med norske universiteter kan skje gjennom EUs program «Horisont 2020». Egil Tjåland sier til avisen at han har forståelse for kritikken mot eventuelt petroleumssamarbeid med Israel, men at han håper det ikke det vil få konsekvenser.