Åpner nytt, nasjonalt senter for forskning på Gjøvik

Et nytt senter skal gi grunnforskning på vareproduksjon. Det blir viktig å legge til rette for en reindustrialisering av fastlandsnorge framover, mener instituttleder.

Leder Torbjørn Skogsrød ved Institutt for vareproduksjon og byggteknikk ved NTNU i Gjøvik skal lede åpningen av det nye nasjonale senteret torsdag.

– Vi er et land med små ressurser. Hvis vi sammenliker oss med resten av Europa er forskningsmiljøene våre relativt små. Derfor mener vi det er viktig at vi begynner å samarbeide mer.

Det sier leder Torbjørn Skogsrød for Institutt for vareproduksjon og byggteknikk ved NTNU. Torsdag leder han åpningen av Nasjonalt senter for forskning på vareproduksjon ved NTNU i Gjøvik.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Viktigere og viktigere

Senteret skal drive med grunnforskning innen blant annet bærekraftige produkter og produksjonsprosesser, nye forretningsmodeller og teknologiledelse, digitalisering av produksjon, modellering, simulering og optimalisering, nullfeilsproduksjon, materialteknologi og produktutvikling.

– Vi har oppdaget at vi har et behov for et slikt senter, vareproduksjon blir mer og mer viktig i det norske samfunnet, sier Skogsrød.

Instituttlederen mener det har vært altfor lite fokus på vareproduksjon i Norge de siste tiårene, og at vi i for stor grad er avindustrialisert. Han mener det er en kjempestor misforståelse at det ikke er mulig å drive med produksjon i Norge.

– De gode vareproduksjonsmiljøene våre konkurrerer med hele verden og gjør det veldig godt. Med ny teknologi får lønnskostnader mindre og mindre å si, så den forskjellen betyr ikke så mye lenger. Den vareproduksjonen som er i Norge har hatt en fantastisk utvikling med tanke på verdiskapning, sier han.

Tett samarbeid

Skogsrød sier nedgangen i olje- og gassindustrien har gitt økt politisk forståelse for viktigheten av vareproduksjon.

– Olje og gass skal vi forhåpentligvis fortsette med i mange år, men det blir også viktig å fasilitere en reindustrialisering av fastlandsnorge. Det har ikke minst å gjøre med miljøutfordringene. Hvordan vi skal få til en sirkulær økonomi er en viktig del av dette, sier han.

Senteret skal samarbeide tett med både SINTEF og relevante fakulteter fra andre universiteter i Norge.

– Man trenger dette for å lykkes med vareproduksjonen i Norge. Det er viktig at vi slår alle krefter sammen, sier Skogsrød.