Liten økning i antall disputaser

NTNU, UiB og OsloMet øker mest, men UiO er fortsatt størst.

Disputas i Rådssalen. Illustrasjonsbilde. Arkivbilde: Daniel Rees/NTNU

Første halvår 2018 ble det avlagt 836 doktorgrader ved norske læresteder, ifølge Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (Nifu).

I samme periode i fjor ble det holdt 819 disputaser.

Samme nivå

I 2017 ble det avlagt 1493 doktorgrader. Dette var rundt 30 grader færre enn i rekordåret 2013, da det var 1524 disputaser. Nifu mener det er grunn til å tro at 2018 vil ende nær dette antallet.

Den ferske doktorgradsstatistikken viser at antall disputaser var på tilsvarende nivå som i fjor ved de fleste lærestedene. Det største veksten var ved NTNU, Universitetet i Bergen og OsloMet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

UiO størst til tross for nedgang

Universitetet i Oslo og Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet hadde litt færre disputaser i vårsemesteret 2018 enn i 2017. Samtidig avlegges det fortsatt klart flest doktorgrader ved UiO med 254 disputaser i første halvår. Deretter følger NTNU med 206, før UiB ligger et stykke bak med 133 disputaser.

I perioden fra 2012 har kjønnsfordelingen blant doktorandende vært helt jevn, ifølge Nifu. Kvinner avla 51 prosent av disputasene i vårsemesteret.

Det var rekordmange doktorgrader som ble avlagt av utenlandske statsborgere. 40 prosent er den høyeste andelen som er målt noen sinne.

Se flere grafer og mer statistikk på Nifus nettsider.