Lyser ut millioner til forskning som bidrar til bedre dyrevelferd

Dyrevernalliansen børste støvet av fondet som har ligget brakk siden 2012.

Kaja Ringnes Efskind er kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen. Hun forteller at de også vurderer søknader fra studenter som jobber med relevante masteroppgaver.

Dyrevernalliansen lyser nå ut en million kroner i året til forskning og utvikling til det beste for dyr. Fondet har som formål å «støtte forskning av god vitenskapelig kvalitet som bidrar til å fremme dyrs interesser i liv og velferd».

- Fondet støtter både grunnforskning og anvendt forskning, samt utredning og utvikling. Relevante masteroppgaver vil også vurderes, sier Kaja Ringnes Efskind, kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen.

Fondet skal etter planen dele ut minimum en million koner i året i tre år fremover, og vektlegger at forskningsmetodene skal være etisk akseptable, herunder ikke påføre dyr lidelse eller død».

Fondet har tidligere søttet blant annet et prosjekt fra Universitetet i Oslo om ulovlig handel og trafficking av utrydningstruede dyr og et prosjekt fra Universitetet i Oslo for å utvikle kunstig hud for å redusere bruken av forsøksdyr.

- Vi prioriterer prosjekter som angår dyr i intensivt landbruk, fiskeoppdrett og dyreforsøk, sier Efskind.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.