Gambling med NTNUs fremtid?

"Det å slå NTNU sammen med regionale høgskoler mens de andre universitetene ikke gjør dette, vil omdefinere NTNU sin rolle fra et nasjonalt/internasjonalt universitet til noe annet. ," skriver Bjørn Holmedal, styremedlem i Forskerforbundet ved NTNU.

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen møtte rektorer i UH-rådet i Bergen i november. Rektorene fikk en orientering hvor i SAKS-prosessen KD var på det tidspunktet. Holmedal advarer mot konsekvensene sammenslåing vil kunne få for NTNU.

Kunnskapsdepartementet ønsker færre høgskoler i landet og har satt i gang en prosess for å slå sammen disse. I motsetning til universitetet i Oslo har NTNU valgt å gå aktivt inn i denne prosessen (SAKS= Samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon og sammenslåing) og skal nå ta stilling til om NTNU skal slå seg sammen med Høgskolen i Sør-Trøndelag, eventuelt også Høgskolen i Narvik, Høgskolen i Ålesund og Høgskolen i Gjøvik.

Høgskolene driver i dag hovedsakelig med undervisning, mens NTNU er, nest etter Universitet i Oslo, landets ledende forskningsleverandør. Forskning er vesentlig mer kostbart enn undervisning, derfor har NTNU i dag mye høyere bevilgning enn høgskolene. Ved en likeverdig sammenslåing vil NTNU måtte bruke en vesentlig del av denne for å bygge opp forskningsmiljøer ved høgskolene. Det er ingen signaler om at dette dekkes av departementet. For hvis ikke dette er intensjonen, hvorfor skal NTNU gå inn i en krevende fase med å slå sammen organisasjonene?

Svekket grunnfinansiering

Effektivt vil NTNUs grunnfinansiering svekkes, noe som hardest vil ramme grunnforskningen. NTNU vil redusere mulighetene til å ta vare på og bygge opp fagmiljø rundt sine beste talent.

Det å slå NTNU sammen med regionale høgskoler mens de andre universitetene ikke gjør dette, vil omdefinere NTNU sin rolle fra et nasjonalt/internasjonalt universitet til noe annet. Hva dette andre skal være er avhengig av ressursene som legges inn og arbeidsfordelingen mellom partene som slås sammen. Slik det ser ut i dag, blir det sammenslåing på like premisser uten å tilføre nye ressurser. Ved NTNU blir det da mer undervisning og mindre tid og ressurser til forskning per ansatt.

Bjørn Holmedal, professor og styremedlem i Forskerforbundet ved NTNU